Instalacja XP obok Visty bez robienia formatu


(Goodprogram) #1

Witam.

Aktualnie mam viste i dysk podzielony na 5 partycji (załózmy że nazywaja sie tak: C,D,E,F,G )

Na każej partycji mam jakieś dane. Chcę teraz zainstalować XP (bez usuwania tej Visty) na partycji D. (Na C jest Vista)

  1. Czy moge zainstalować Xp na D, mimo iż są tam jakieś dane ??

  2. Czy ten dane zostaną usunięte, czy przetrwają ??

  3. Czy jak włożę plytę z Xp to wykryje wszystkie dyski ??

  4. Czy po zainstalowaniu Xp będe mógl wybrac jaki system ma sie włączyć przy uruchomieniu kompa ??

Narazie tyle pytań, może w trakcie coś mi sie jeszcze przypomi.


(Przemek Lal) #2
  1. Możesz.

  2. Jeżeli nie będziesz formatował partycji (w twoim przypadku D:), to dane nie zostaną usuniete.

  3. Jeżeli mają system plików NTFS, FAT lub FAT32 to na pewno wykryje.

  4. Na początku nie. Musisz użyć narzędzia EasyBCD. Dla dokładniejszych opisów poszukaj w :google:


(Rafal Odb) #3

ja kiedyś robiłem ze miałem 3 partycje i na partycji pierw d zrobiłem viste i później na partycji c instalowałem xp chodziło bez problemu tylko przed wchodzeniem win to prosił jakiego chcesz wybrać :smiley: :smiley:


(Damiancore) #4

AD 3. To zależy. Być może, będzie trzeba podać - poprzez f6 - odpowiednie sterowniki S-ATA


(Rafal Odb) #5

ja u mnie nic nie wciskałem f6 samo wskoczyło jakiego chce wybrać, u każdego jest inaczej :wink: :wink:


(Przemek Lal) #6

rafal_odb , Ja instalowałem XP na Windows Sever 2008 (powiedzmy, że dla sportu) i mi nie wykrył bootloader Win Server 2008. Od razu uruchamiał się XP. Napisz jak to zrobiłeś [-o<


(Rafal Odb) #7

xp miałem z sp2 ale ja to robiłem na surowej partycjach :slight_smile: pierw instalowałem na d viste i na c xp wszystko cacy było, jak uruchamiałem kompa to wyskoczyła ramka jakiego chce wina uruchomic :wink: :smiley:


(Damiancore) #8

easyBCD, tego Ci nie zrobi?

http://dobreprogramy.pl/index.php?dz=19 ... CD+1.7.1.6


(Cosik Ktosik) #9

Można użyć EasyBCD, jak napisał Dybuk , można użyć bcdedit.

Naprawa bootloadera Visty

W razie kłopotów: viewtopic.php?p=938225


(Goodprogram) #10

Ten EasyBCD to juz do tego jakby nie widział mi visty po instalce xp, ta ?

A nie można użyć programu z tego faq viewtopic.php?f=22&t=201191

I jeszcze, czy na pewno jak zainstaluje xp na dysku na którym są zainstalowane

programy które instalowalem pod vistą będą działały ?? ;]


(Damiancore) #11

Jeżeli instalowałeś pod Vistą, będą działały pod Vistą.

BTW programów jest sporo. EasyBCD, tylko przykładowy. Tak, dopiero po instalce.


(Goodprogram) #12

Eee. To dupa wtedy. :razz:

To może lepiej sformatować tą partycję i na pustej xp zainstalować ?


(Cosik Ktosik) #13

Ale wtedy odinstaluj aplikacje będące na tej partycji i posprzątaj po nich w rejestrze Visty. Po co ma zostać syf. A z pewnością musisz je usunąć, jeżeli te aplikacje startują z vistą, bo bez tego będziesz miał pewnie błędy przy starcie.


(Goodprogram) #14

Ale gry na innej partycji niż C i D będą działac ? I czy pod oboma windows'ami ?

A jak się robi format to przecież wszystkie dane sie kasuja, czy nie ?


(Damiancore) #15

AD1. Zainstalowałeś gre na Viscie i tylko tam będzie działać. To samo tyczy się do programów i wszystkiego co się instaluje.

AD2. Kasują się dane tej partycji, która została sformatowana.


(Goodprogram) #16

Uuu ... Odechciało mi się instalowac xp.

A jak jest z plikami audio i video ??

Też tylko pod vistą by działały ?


(Damiancore) #17

Audio Video Foto , są obiektami multimedialnymi, nie ingerującymi w system, czyli działającymi tam gdzie jest odtwarzacz ich formatu...

Do filmów wystarczy zainstalować kodeki.

BTW, to nie przypadłość systemu z redmond. Jakbyś zainstalował linucha programy też by nie działały :wink:


(Cosik Ktosik) #18

goodprogram , chodziło mi o to, że jak sformatujesz partycję pod XP, to w Viście pozostanie syf po aplikacjach, które tam były (np w rejestrze). Vista będzie miała info, że takie aplikacje istnieją, ale ich nie będzie.

Jeżeli dodatkowo, któraś z tych aplikacji startuje z Vistą, to gdy jej zabraknie, zapewne otrzymasz błąd, że nie znaleziono aplikacji.


(Goodprogram) #19

Ok, dzięki cosik_ktosik i Dybuk , za wyjaśnienie,

jeszcze sie zastanowie czy xp mi tak bardzo potrzebny.

W dniu 19.06.2008 , o godzinie 14:53 został dopisany post przez goodprogram

Aa jeszcze coś,

Do xp lepiej zainstalować Sp3 czy Sp2 ??

Na forum dużo było problemów z sp3, co on w ogóle daje ??


(Damiancore) #20

http://dobreprogramy.pl/index.php?dz=34 ... ce+Pack+3+

Jedni narzekają inni nie. Ja mam, a problemów nie mam.

Jednakże uważam że argument w stylu "ja mam/ etc." są warte wytarcie się....

Odpowiadając na pytanie, lepiej zainstalować SP3.