Instalacja żyrandola 3 kable/2 kable

Hej,

Mam pytanie do majsterkowiczów/złotych rączek :slight_smile:

Kupiłem sobie żyrandol i chciałem go podłączyć… jako, że jestem laik już po rozpakowaniu mam problem :expressionless: Na suficie mam 3 kable: brązowy, niebieskie, czarny (chyba, nie widzę dokładnie bo kabel jest zamalowany farb) przy nowym żyrandole jest już podłączona kostka więc wydaje się, że wystarczy tylko przykręcić kabelki… ale… przewody w żyrandolu są jednolitego koloru… srebrne i są one w przezroczystym przewodzie i… chyba nie mają izolacji :x tak to wygląda… przy kostce gdzie kable są już podłączone są jakieś silikonowe osłonki na kable. Kostka ma oznaczenia na 2 kable: L i N… na suficie mam 3 kable a na kostce mam 2 wtyki na nie… Więc jak to podłączyć?? na to wygląda, że jeden kable będzie nie podłączony… ale który…??? Czy ktoś się orientuje o co chodzi?? Techniczny język do mnie nie przemawia tak na marginesie :oops:

Jak bezpiecznie wkecić przewody?? trzeba wyjąć korki czy wystarczy, że wyłącznik jest wyłączony (nie świeci się światło xD)

Po pierwsze , trzeba dysponować neonówką zawartą np. we wkrętaku (warto kupić!) lub (trudniejsze!) próbnikiem z żarówką. Teraz, posługując się jednym z tych przyrządów, trzeba określić, który z przewodów wychodzących z sufitu jest przewodem zerowym (nie wykluczone, że czarny, ale NIGDY nie ma pewności), a który(e) fazowy(e).

Po drugie , po określeniu tego, co w punkcie pierwszym, bezpieczniki przy dalszej pracy wyłączyć koniecznie!

Po trzecie (na razie ostatnie): szczegółowe czynności zależą od tego, czy wyłącznik na ścianie pokoju jest pojedyńczy , czy podwójny, a tego nie napisałeś. No i ile żarówek ma ten żyrandol?

W sumie, dla laików nie jest to robota prosta, szczególnie przy włączniku dwuklawiszowym i wielożarówkowym żyrandolu.

Wystarczy wyłączyć dopływ prądu wyłącznikiem. Nie musisz “wyjmować korków”. Warto posiadać w domu izolowane wkrętaki, próbnik i nie dotykać “gołych” kabli. To nie takie trudne.