Iptables na Ubuntu - czy potrzebny dla domowego użytkownika?

Jestem jeszcze początkującym użytkownikiem Ubuntu 8.04. Mam pytanie : czy na domowym laptopie , oprócz ClamAv potrzebny jest firewall _ Iptables i czy jego “obsługa” po zainstalowaniu nie sprawi problemów przeciętnemu użytkownikowi?

Czy może jest jakiś inny prosty w obsługiwaniu firewall dla Ubuntu. A wogóle czy ten Iptables to jest domyślnie zainstalowany i może działa sam? Prosze o uświadomienie , bo jestem zielony z linuxa.

Uzywam już długo Linuksa i nigdy nie miałem Antywirusa, a od roku iptables nawet nie mam zainstalowane… i cały czas chodi bez problemu ten sam system. Tyle, ze stoję za routerem, ale i tak nie uważam żeby ktos chciał się włamać na mój komputer…

Osobiście polecam używać firewalla, a nóż Ty będziesz tym przypadkiem “jednym na milion” :wink: Zainstaluj sobie graficzną nakładkę na Iptables - Firestarter. Skonfiguruj sobie jak tam chcesz i dalej niczym się nie musisz przejmować - firewall będzie startował wraz z systemem.

W ubuntu antywirus jest całkowicie zbędny, firewall też z racji domyślnej konfiguracji ubuntu która zwykłemu użytkownikowi w zupełności whystarczy. Ale tak jak kaka pisze możesz zainstalować firestarter i w nim sobie conieco skonfigurować. Polecam artykuł na jakilinux.org

http://jakilinux.org/aplikacje/firestar … a-kazdego/

Sam przez lata uważałem, że pod linuksem nie ma co się w ogóle przejmować wirusami itp.

W kwestii wirusów podtrzymuję, ale jak na jednym komputerze postawiłem firestartera (podobno to tylko GUI do iptables, jakby nie było firewall) i zobaczyłem, chyba po kilku godzinach, listę odrzuconych połączeń przychodzących, to się przekonałem. Choćby po to, żeby wiedzieć kto lub co się dobiera do mojego komputera chcę móc czasem obejżeć odpowiednie logi. No i miło by było żeby niezamówione połączenia (tzn. gdy coś chce się ze mną łączyć, a nie odpowiada na moje połączenie) były odrzucane.