Jak nakładać tekstury w Blenderze/Maya'i?

Potrzebuję kilku objektów 3D w formacie .dae co oczywiście wymaga korzystania z Blendera bądź Maya’i programów których interfejsy sa dla mnie jak czarna magia. Nie wiem nawet jak zmienić kolor objektu w Blenderze nie wspominając już o nakładaniu tekstur.

KONKRETNIE:

W Cinema 4D polega to na tym iż klikam “File - New Material” i z panelu po prawej nie wybieram koloru lecz opcje “Textures” i wybeiram plik “*.JPG” i nakładam to jako teksturę dla bryły. Wszystko by było skończone ale niestety nie możliwe jest zapisanie (export) pliku do formatu .dae stąd prośba banalna.

1. Jak zmieniać kolor i nakładać tekstury na bryły w Blenderze bądź Maya’i ?

Priorytetem jest Blender bo w Mayi jest o tyle trudno, że bryła ma tylko kontury i oczywiście nie wiem jak to zmienić.

Jak przytrzymasz kursor na przyciskach po prawej stronie to pojawią się opisy, z przetłumaczeniem “materials” albo “textures” sobie chyba poradzisz?

http://imageshack.us/photo/my-images/69 … asfas.jpg/

Tak wygląda panel tekstur

http://www.blendercookie.com/ samouczki do blendera

Dae to chyba format do którego eksportuje google keczup?