Jak przesłać pliki między Windows a Linux?

Mam laptopa z wi-fi z Windows 10 Home i stacjonarny z Linuksem bez modułu wi-fi. Do tego kabel LAN, albo jak potrzeba, to dwa kable LAN. Router ma 4 wejścia LAN. Problem polega na tym, że kompletnie nie znam się na sieciach, nie wiem jak udostępniać pliki. Nie wiem czy np. kablem LAN można połączyć bezpośrednio stacjonarny z laptopem, czy potrzeba oba podłączyć do routera.

Chciałem kupić kabel USB z dwoma złączami A - A (czyli dwa męskie, takie jak w pendrive), ale przeczytałem, że tak się dwa systemy nie zobaczą.

Sambę na Linuksie Manjaro (z Plasma 5) mam zainstalowaną, ale nie wiem jak z tego korzystać.

Podobno połączenie LAN jest najszybsze, więc może da się z niego skorzystać?

Proszę o szczegółowe instrukcje, albo chociaż o odesłanie do poradników. Jak bym wiedział czego szukać, to już bym wygooglał.

https://www.google.com/search?q=lan+file+transfer+windows+linux&oq=lan+file+transfer+windows+linux&aqs=chrome..69i57j0l5.6584j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Generalnie da się podłączyć bezpośrednio komputery jednym kablem, ale musisz mieć kabel skrosowany, i samemu przydzielić adresy (np. 192.168.1.100/101 i brama 100, maska ta sama na obu. W routerze zrobi to DHCP. Jeśli router ma porty 1Gb/s, to można spokojnie odpuścić sobie, i wpiąć się w router. Inaczej będzie 100Mb/s. Chyba że jedna z kart i tak nie ma 1Gb/s.

Raz jakimś cudem udało mi się, ale potem już nie. Coś się pozmieniało w nowych windowsach.

Można znaleźć różne próby rozwiązania problemu, np.
https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/eba9a147-c1de-41b1-99aa-9c65efd45d8f/cant-access-smb-share-after-update-to-1709?forum=win10itpronetworking

Może ktoś wskaże gdzie w windows 10 1903 są te opcje (szukałem, ale nie znalazłem), z tego artykułu:

  • Expand the SMB 1.0/CIFS File Sharing Support option.
  • Check the SMB 1.0/CIFS Client option .

Jak otwieram panel kontrolny to mam tam wymienione programy, ale nie widzę tych zaawansowanych opcji.