Jak umieścić partycje dla Linuksa gdy na dysku sa juz cztery

(Gilange) #1

Chciałem zainstalować sobie Ubuntu 11.04. Za pomocą programu ultraiso rozpakowałem .iso na pedndrivie, za pomocą opcji wypróbuj dostałem się na lunuksa i tam odpaliłem program Gparted żeby stworzyć sobie partycje i zainstalować sobie na twardzielu tego linuksa. Jednak okazało się ze na dysku są już 4 partycje, a więcej nie można.

http://zapodaj.net/5523984d488cf.png.html

Posiadam laptopa Samosung RF511 i jest tam taki podział partycji jak powyżej przedstawiłem. Ogólnie to bym usunął ostatnią partycje 2.34 MiB ale nie znam się tam tym i nie wiem czy nie usunę tym samym jakiejś partycji recowery albo coś innego ważnego. Poza tym partycje dla linuksa zrobiłbym kosztem partycji d czyli 473.71 GiB, ale jest ona tu jakoś dziwnie przedstawiona - sda3 a poniżej sda5 i nie wiem o co tu chodzi.

(LeserGD) #2

sda3 jest partycją rozszerzoną, na której możesz założyć kolejne woluminy (partycje).

Zmniejsz rozmiar sda5 i załóż kolejne partycje, albo pozwól instalatorowi Ubuntu zająć się wolnym miejscem.

(Agatonster) #3

Gilange ,

Zapoznaj się z tematem i popraw tytuł tematu na konkretny, mówiący o problemie. W celu dokonania zaleconej korekty proszę użyć przycisku Edytuj przy poście otwierającym ten temat.

Zignorowanie zalecenia będzie skutkowało przeniesieniem tematu do Kosza.

(Gilange) #4

Czyli nie ruszając niczego mogę po prostu kosztem sda5 zrobić partycje (root, home, swamp) nie przejmując się tym, że liczba partycji będzie większa od 4. no i jeżeli wszystko zrobię pomyślnie to nie powinienem naruszyć danych na windowsie który będzie obok linuksa?

(roobal) #5

Partycja sda3 to partycja rozszerzona, partycja rozszerzona to partycja podstawowa rozszerzona o możliwość tworzenia partycji logicznych, tzn. na partycji możesz tworzyć kolejne partycje, takie podpartycje. Partycję sda3 możesz usunąć, sformatować lub utworzyć na niej kolejne partycje logiczne.