Jak zmienić kolejność bootowania systemu?

Witam. Ten temat był poruszamy wiele razy na forach, ale nie mogę uzyskać wyczerpującej odpowiedzi.

Otóż:

Na partycji C: mam zainstalowany system macierzysty : Windows Vista Home Premium 32-bitowy.

Na partycji D: zainstalowałem Linux Ubuntu 12.04. Chcę korzystać z Visty, ponieważ są tam wszystkie moje pliki. Za każdym razem kiedy włączam kompa bootuje się Ubuntu. Słyszałem(i czytałem) że można zmienić kolejność bootowania systemów. Czy wiecie, jak to zrobić i czy za pomocą programów?

Muszę zaznaczyć, że jestem jeszcze “zielony” w Ubuntu i nie znam jeszcze komend w konsoli

Przeczytaj:

http://blog.heintze.pl/2012/04/13/domys … t-loadera/

linux-ubuntu-obok-windows-t535312.html

>> Klik <<

Zrób to w taki sposób.

  1. Stwórz plik konfiguracyjny dla Visty.

    sudo nano /etc/grub.d/09_vista

  2. Wklej tam poniższą zawartość.

    #! /bin/sh -e

    echo “Adding Windows” >&2

    cat << EOF

    menuentry “Windows Vista″ {

    set root=(hd0,1)

    chainloader +1

    }

    EOF

  3. Nadaj uprawnienia do wykonywania.

    sudo chmod +x /etc/grub.d/09_vista

  4. Zaktualizuj konfigurację Gruba.

    sudo update-grub

W ten sposób Vista zawsze będzie na pierwszej pozycji, konfigurując w sposób tradycyjny, pozycja Windowsa spadałaby po każdej aktualizacji jądra Linux.

Wydaje mi się, że sposób podany przez roobala spowoduje, że Windows pojawi się na początku listy, oraz za pozycjami z linuxem wykryty przez os-prober (o ile jest zainstalowany).

Aby pozbyć się duplikatu trzeba by odebrać prawo wykonywalności skryptowi:

sudo chmod -x /etc/grub.d/30_os-prober

i dopiero potem wydać polecenie

sudo update-grub

Zainstaluj sobie programik graficzny Grub Customizer. Chyba nie ma tego w repozytorium, ale najlepsza opcja.

A czy sposób z płytką Visty naprawa systemu wiersz poleceń i komendy: bootrec /fixmbr, bootrec /fixboot, bootrec /

rebuildbcd zadziała?