Witajcie, noszę się z zamiarem wymiany monitora na nieco lepszy. Obecnie posiadam PHILIPS 246E9QDSB 24" 1920x1080px IPS i niby jestem z niego zadowolony jednak chciałbym coś nieco lepszego i może nowocześniejszego - ten mój ma już kilka latek. Patrzę na IIYAMA G-Master GB2570HSU-B1 24.5" 1920x1080px IPS 165Hz 0.5 ms - nieco większy, super szybki, ale czy odczuję dużą różnicę w jakości wyświetlanego obrazu? Komputera używam głównie do obróbki zdjęć i montażu filmów. Szukam monitora w okolicy właśnie 25 cali - nie chcę TV na biurku. Co myślicie?
Od razu zaznaczę, że nie stać mnie na monitory typowo dla grafików za 2 czy 3 tys zł
Do grafiki polecam jak największą rozdzielczość i jak największy ekran. Po prostu wygodniej się pracuje. Kolory są mniej istotne, są narzędzia które pozwalają na zapanowanie nad poprawnością barw, ale dobrze, żeby te 80% RGB było.
Do grania raczej czas przejścia szary do szarego nie więcej niż 8 (producenci często podają np. zielony niebieski czy inny który jest najszybszy), ale dzisiaj monitory mają już zwykle niezłe te parametry, i odświeżanie fajnie jakby było lepsze niż 60.
Aczkolwiek ja wolę 60 na Amoled, niż 240 na LCD.
Jasność też powinna być jakaś sensowna. 400 to tak już w miarę ok.
Nie wiem. Wiem, że ludzie montujący filmy jakich znam lubią mieć zwykle 2 albo 4 monitory. Ale Hania Polak np. trzaskała swoje produkcje na Delach m90, a potem na EliteBookach 8470p i jakoś się dało.
Myślę, że to kwestia tego jaki soft się wykorzystuje i kwestia upodobań.
Dobrze na koniec zobaczyć jak to wygląda na skalibrowanym monitorze albo TV.
Graficy przeważnie wolą Eizo, nawet starsze modele LCD. Tak się utarło w tych kręgach. Ale to też pytanie do czego. Przy składzie DTP i tak barwy wybierasz zgodnie z parametrami druku, więc aby coś tam było widać na ekranie.
Przy obrabianiu zdjęć przydaje się dobre odwzorowanie koloru.
Prawda jest taka, że na każdym nowoczesnym monitorze można pracować, nawet na dziadach jakichś. Kupienie markowych takich jak właśnie Eizo gwarantuje zachowanie podstawowych parametrów na wysokim poziomie.
OK, a np.: IIYAMA G-Master GB2770QSU-B1 27" 2560x1440px IPS 165Hz 0.5 ms? Jest sens takiej zamiany? 1500 zł jeszcze przełknę… Na Eizo czy inne mnie nie stać. Wolałbym też monitor nowy.
A co oznacza obróbka zdjęć w twoim przypadku i obróbka filmów? Interesuje mnie to dlatego, że 99% osób które się tym zajmują z marszu wie co im jest potrzebne jak kupują monitor.
W moim przypadku zależy mi na jak najwierniejszym oddawaniu barw i aby monitor jak najmniej męczył oczy. Używam Davinci Resolve oraz Lightrooma, Photoshopa i Corela.
Dell U2520D trochę ciemny, poza tym, ok. ale cena pewnie nieco wyższa.
Huawei MateView GT 27 - trzeba to skalibrować, bo fabrycznie jest lipa, ale za tą kasę spoko monitor do grafiki i i do tego krzywy.
Masz też ASUSy ProArt, ale za tą kasę to 1920x1200 np. PA247CV
Z nowych monitorów celujących w foto i video do 1000 z hakiem to tak jak wybieranie najlepszej kiełbasy do 8zł za kilogram. Takie monitory dla profesjonalistów to np. Eizo CG318 4K. Sam widzisz, że nieco drożej, więc widocznie wyprodukować sensowny monitor o dobrych parametrach wcale nie jest tak łatwo i trzeba się pogodzić z niedoskonałościami w tej cenie.
Nie mam kalibratora, chociaż znajomy przymierza się do zakupu Eizo Datacolor SpyderX PRO, to pewnie by mi pożyczył. Kurcze, to może na razie pozostać przy swoim monitorze i spróbować go skalibrować? I zobaczyć, co z tego wyjdzie? A podpowiedzcie jeszcze proszę - jak prawidłowo kalibrować monitor. Przywrócić do ustawień fabrycznych najpierw? Mam na monitorze włączony tryb lowblue - czy to może mieć wpływ na kalibrację? Czy kalibrator sam odpowiednio ustawi ten niebieski?
Przeczytaj instrukcję po prostu. Zwykle na monitorze ustawia się neutralne wartości, jest podane jaka ma być jasność Ustawia się jeśli monitor ma gamme jaka nas interesuje, temperaturę i kalibrator jeśli jest to model który potrafi obsługiwać dany monitor, łączy się z nim i zmienia parametry, ale to dotyczy tych lepszych monitorów. Inny sposób, to wgranie aplikacji, która tak dostosowuje barwy w systemie, aby lepiej odpowiadały prawdzie.
Kalibrować powinno się zawsze gdy zmienia się oświetlenie. Czyli inny profil dla światła inny dla dnia itd. bo światło padające na ekran zmienia kolorystykę.