Jaki polecacie serwer NAS?

Jaki polecacie serwer NAS na domowe warunki (tak do 2000 zł)? Mam obecnie Netgear Stora, ale jakiś czas temu odcięli mnie od sieci i mogę korzystać teraz z serwera jedynie w sieci wewnętrznej (chyba że da radę jakoś wcisnąć w niego swój własny system — a może dzięki Raspberry Pi 4? — byle tylko było to wydajne). Dzięki za wszelkie rady.

Możliwość ilu dysków Cię interesuje? Potrzebujesz dodatkowych opcji tj. jakiś konkretnych aplikacji / wirtualizacji, czy NAS tylko jako ‘storage’?

Przyznam, że w temacie jestem dość zielony. Nie wiem jakich funkcji/aplikacji (jeśli do łatwego dostępu do wideo i muzyki, to jak najbardziej – byle wspierało też to urządzenia od Apple) mogę oczekiwać od dysków podłączonych do sieci, ale że jest to sieć, to na pewno dobrego szyfrowania, dostępu do materiałów wideo również z poziomu telewizora. Myślę, że 4 kieszenie powinny wystarczyć. Funkcja RAID to podstawa. By każdy domownik miał swoje konto (ale to chyba norma). W przyszłości myślę napisać stronę internetową na domowe warunki (do uprzyjemnienia korzystania z materiałów i w celach samoedukacyjnych).

Na ile ważne są dla Ciebie dane, tj. redundancja (uszkodzenie jednego dysku)? NAS z min. dwoma dyskami (najlepiej identycznymi) umożliwia utworzenie redundancji (np. RAID1) - jeden dysk się uszkodzi, drugi nadal trzyma dane. Minus tego, że tracisz na pojemności: kupując np. dwa dyski 2TB nadal będziesz miał dostępne 2TB.