Jaki system/komputer


(Gildiar) #1

Jakby co to poproszę o przesunięcie do innego działu...

Mam zamiar rozpocząć swoją przygodę z programowaniem (jakieś C++

później Delphi i podstawy html-a php dla ogólnej orientacji -

oczywiście to nie jest plan na miesiąc tylko na kilka lat jak będzie

trzeba) Ale mam zamiar kupić we wrześniu (może później jak będę musiał)

komputera i nie wiem jaki system... Czy Windows, Linux, Unix czy Mac

OS X. Jaki system był by najlepszy dla programisty (ale żeby za kilka

lat wymienić nie za rok :smiley: ) No i sprzęt dla niego mniej więcej do

4tyś. Jakby co to dopisze resztę...

Ps. Jak nie ma różnicy w systemie to który esjt bardziej przyjemny dla użytkownika?


(Pan Ziombl) #2

system to chyba taki na którym się znasz najlepiej, a komp, do programowania to chyba nie musi być nic specjalnego


(Lost World) #3

Też chciał bym tak :cry: :wink:

Ale do Programowania jaki system - Windows , ewentualnie Linux.


(Ryan) #4

Żeby nie rozpoczynać wojen: ten z którym miałeś najwięcej styczności. Jeśli używałeś jakiejś wydstrybucji Linuksa i była dla Ciebie wygodna - używaj jej. Jeśli przywykłeś do Windows XP - używaj Windows XP.

Generalnie na każdej platformie znajdziesz dobre narzędzia do programowania. Ja osobiście nie przepadam za GTK i z tego powodu znaczna część IDE pod Linuksa nie jest dla mnie w ogóle strawna. Przyzwyczaiłem się też do Visual Studio i do SourceInsight pod Windows, więc w moim wypadku to Windows jest platformą na której koduję. Z drugiej strony kilka lat temu pod Linuksem też mi się dobrze kodowało, choć typ aplikacji był zupełnie inny (głównie aplikacje konsolowe).


(Gildiar) #5

Najbardziej intuicyjny jaki miałem system to Mac OS X ale czy będzie Maczek dobry do programowania?


(Ryan) #6

Zacznijmy od tego, że jeśli chcesz Mac OS X na Intelu, to musisz kupić Makówkę a nie pieca (chyba, że zainstalujesz pirackiego OSa - w takim wypadku kończymy rozmowę).

Nie mam doświadczenia w konfiguracji środowiska programistycznego na Makówkach - pomagałem kiedyś debugować jedną aplikację konsolową i jedyne co odnotowałem w pamięci to to, że autor używał klasycznego środowiska GCC. Oczekiwałbym zatem że narzędzia działają tak jak pod Linuksem (z tym że pewnie nie wszystkie pod Mac OS ruszą). Co do programowania aplikacji okienkowych - nie mam pojecia jak jest z wygodą. Biblioteki są natywne dla Mac OS i ciężko przenieść na ten grunt doświadczenie z WinApi albo GTK.


(Gildiar) #7

Ostatecznie tak może być że stary komputer przeznaczę do programowania tego co się na Macku zrobić nie da (450MHz + 320 RAM-u i Linux i powinno ładnie chodzić) A do codziennego użytku + programowanie (czasem potrzebuje coś w szkole z grafiki) taka konfiguracja: ten Maczek nie jest zły. 512 RAM-u na razie powinno starczyć, dysk 60

na razie też, 1920 x 1200 czyli raczej dobre rozdzielczość ekranu z z

20" powinno być nieźle. Jak komuś przeszkadza to że może tylko

odczytywać płyty DVD to można kupić napęd zewnętrzny, RAM powiększyć

do 2GB a dysk zewnętrzny dokupić... i powiedzmy za 2-3 lata można to

zrobić i okaże się że spokojnie mi starczy jeszcze na długo taki

komputer (nawet na dłużej niż 7 lat może :D) No jeżeli macie zupełnie inną propozycje to wysłucham, to tak Maczek

razem z systemem kosztuje 2,600 + 1000 na monitor np. taki

(spora roździelczość 1680 x 1050 chyba im większa tym lepsza dla

programisty?) myszki i klawiatury nie licze sprawy groszowe, głośniki

są w Maczku... pominąłem coś?

W ostateczności mogę się "poświęcić" i wziąć C2D 2GB RAM-u + 250GB dysk i Fedora Core 6 (lepszego Linuxa dla mnie nie ma)


(Ryan) #8

Generalnie - tak. :slight_smile: W domu korzystam z rozdzielczości 1920x1080 na 37" monitorze a w pracy z dwóch monitorów w rozdzielczości 1280x1024 każdy. To drugie rozwiązanie jest IMO lepsze - dwumonitorowe stanowisko jest doskonałe do programowania jeśli jest się zwolennikiem maksymalizacji okien. Z drugiej strony kumpel z zespołu woli pracować z kaskadowymi oknami i nigdy niczego nie maksymalizuje - dla niego jeden monitor z większą rozdzielczością to lepsze rozwiązanie. Kwestia preferencji, ogólnie jednak wszystko sprowadza się do tego, że większa rozdzielczość to większa wygoda pracy.


(Gildiar) #9

To można by na razie kupić owy monitor a kiedyś dokupić drugi... poza tym jakoś nie widzę dwu monitorowej pracy, nigdzie nie widziałem jak to się robi ani nie widziałem o tym artykułu... ani nie wiem jak się pracuje na dwóch monitorach...


(Ryan) #10

Żadna w tym filozofia a na pewno nie materiał na artykuł. Maksymalizując okno maksymalizuje Ci się na tym ekranie, na którym większą jego część widać. Możesz mieć IDE otwarte na jednym monitorze a na drugim uruchomioną aplikację. Ułatwia to debugowanie, łatwiej korzysta się zmateriałów referencyjnych (pomoc, inne kody) itd. Pracuje się jak z dwoma oknami obok siebie, ale jest znacznie wygodniej (więcej miejsca i układanie okien poprzez maksymalizację a nie czasochłonne dostosowywanie wielkości okna).


(mktos) #11

Tak jak dla mnie to chyba wybór systemu wiąże się z platformą na jaką będziesz pisał aplikacje - jeśli dla Windows to dziwny byłby wybór MacOSX, dla Linuksa dziwny byłby wybór BeOS-a.

A jak PHP/JSP, JavaScript i XHTML to sprawa jest inna, bo przeglądarka internetowa to teraz na większości platform działa podobnie.