Witam!
Tak na luzie.
Moim zdaniem ostatnio DP zalały newsy wył. o cyberatakach, bankach itd. Nie uważacie, że za starych czasów, kiedy newsy redagowali @Kristov_pl, @Xyrcon, @Snow_Rainy, @Docent i ktoś jeszcze chyba, to DP było takie bardziej „elastyczne”, czyli nie takie pod reklamy…
Teraz, po przejęciu tego przez WP, to - nie mówię, że jest źle - jednak jest gorzej - po prostu inaczej.
Niestety jest trochę gorzej (może tylko minimalnie) ale niekiedy też trafiają się prawdziwe perełki: cykl artykułów „Windows 11: co robi, gdy nikt nie patrzy?” Podobał mi się również „Windows 11: jak wyłączyć partycję odzyskiwania?” Miała być 2 część o tym jak włączyć taką partycję: przegapiłem czy jeszcze nie było?
Co tu myśleć, jestem tu od 2003. Co kilka lat kasuję konto a za jakiś czas zakładam
Ale to w sumie po to aby coś tam nabazgrać na forum.
Na głównej stronie czytam tylko nagłówki, a jak cos kliknę to ogłaszają święto.
Tak z 15 lat już DP jest wypalone z treści na których można zatrzymać oko. Ot czasem trafi się perełka.
Tego typu portale zaczęły umierać wraz pojawieniem się windows7, głównym powodem jest, że znikło wiele problemów nękających poprzednie systemy to nie było o czym rozpisywać się.
W dobie 10/11 nawet nie ma tematyki sterowników, no czasem kretyńskie porady drivebooster odpal itp.
To o czym maja tu pisać ? O poradach gdzie kliknąć aby coś włączyć ?
Klepią artykuły w stylu skrzyżowanie „harlequin z Jerry Springer show” o bankach, przerwach w nadawaniu TV.
„No czasem pojawia się na DP taki Puchatek co podnosi ciśnienie to wtedy wywalam to konto aby mnie nie kusiło machać szabelką.
Ale ogólnie mam w poważaniu posiadanie konta, potrzebne aby czasem coś napisać na forum.”
@blumberplumber Teksty na starym portalu DP były merytoryczne oraz ciekawe i warte czytania. To co jest obecnie to tylko i wyłącznie clickbaity (poza tekstami @wielkipiec bo te są normalne i ciekawe) pisane przez „dziennikarzy” po to by czytający kliknął artykuł (bo kliknięcie równa się kasa z odsłon). A takie tytuły typu straszaki np. „Uważaj przy ładowarkach. Można się pomylić” czy „Santander Bank opublikował komunikat. Wiadomość dla klientów” pojawiają się na każdej stronie należącej do WP. Widocznie WP lubi straszyć lub ktoś kazał tym „dziennikarzom” pisać w ten sposób. Chociaż czasem mam wrażenie że te teksty pisze automat a nie żywy człowiek.
Można podejrzewać automat, gdyby nie to że taki sposób pisania powstał na długo przed ChatGPT. Zmienił się target. Kiedyś tego typu portale były odwiedzane przez techników, informatyków, specjalistów, ludzi z branży. Te osoby szukały konkretnych informacji i konkretnej społeczności.
Obecnie tematyka IT dotyczy każdego. Z tym że w inny sposób. Teraz 90% osób trafiających na dobreprogramy, to osoby ktore trafiły tam z wp.pl żeby poczytać że bank nie dziala itp.
W pewnym sensie to właśnie jest współczesny target tego typu portali - zwykły człowiek, uzytkownik technologii IT, dla ktorego smartfon jest tym czym dla nas samochód - przekręcasz kluczyk i dziala. Czytasz o tym jak często wymienic olej bo coś tam ci się zepsuje jak nie wymienisz.
To jedno, target inny, artykuły inne - skupione na zwykłym użytkowaniu. Osoby z branży czytają teraz głównie dokumenację
Drugie - tak tytuły są fatalne, ale widocznie w natłoku informacji wypączkowała taka fatalna metoda pisania - tanio zapewnić klikalność.
Czy da sie to zrobic lepiej dla obecnego targetu? Zakładam ze tak. Źeby nie być już tak do końca krytycznym, bywa nie raz że artykuł jest w porzadku, jedynie clickbait w tyule.
Jedyne istotne wiadomości branżowe to wiadomości zagraniczne. Na trzech głównych, zagranicznych portalach. W drugiej kolejności - Twitter. Ze względu na charakter współpracy firm z mediami, nie może być inaczej.
Polskie media techniczne to, przymusowo, „legacy”. Ponadto, i nigdzie nie jest inaczej, pisze się to, co się czyta. Nie odwrotnie. Jeżeli osoby techniczne czytają Ycombinator News, a entuzjaści - Neowin, to jest się w tyle z powodów „systemowych”.