Kilka pytań dotyczących vb.net

Witam. Jestem początkującym użytkownikiem Micosoft Visual studio 2010 Express. Piszę pewien program, i mam kilka wątpliwości co do rozwiązania kilku moich problemów:

  1. Jak zabezpieczyć Textbox’a, by można w nim wpisywac tylko liczby (np. od 10 do 30)?

  2. Jak “grupować” radiobuttony tak, by w np. 2 kategoriach móc wybrać po jednej opcji?

  3. Jak utworzyć zależność wybranej opcji od wykonywania obliczeń (Jeśli np. wybiorę opcję 1, to do jakiegoś wyniku dodaję 100, a jak wybiorę opcję 2, to do wyniku dodaje 50)?

z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam

  1. Możesz np. obsłużyć zdarzenia KeyDown/KeyPress, wpuszczać tylko cyfry, a w TextChanged odrzucać wartości spoza zakresu.

Chociaż ja użyłbymkontrolki NumericUpDown zamiast TextBoxa do wprowadzania liczb.

  1. Wsadź je do GroupBoxa.

  2. Przemyśl to pytanie i zadaj je jeszcze raz, w sposób zrozumiały. Na razie zgaduję, że chodzi Ci o sprawdzenie czy jakiś RadioButton jest zaznaczony, ale nie jestem pewien, czy o to Ci chodzi.

Po pierwsze … Mówimy o zwykłej aplikacji okienkowej?

  1. Najłatwiej byłoby użyć zamiast kontrolki TextBox kontrolki NumericUpDown i ustawić właściwości Minimum i Maximum na 10 i 30. Jeśli jednak konieczne musi to być TextBox to ja bym zrobił to tak. Tworzysz nową klasę np. MyTextBox, która będzie dziedziczyć po klasie System.Windows.Forms.TextBox. W tej klasie przeciążasz metodę OnTextChanged i/lub OnKeyPress (być może wystarczy jedna z nich, sam sprawdzisz). I do tych metod/tej metody wstawiasz kod, który sprawdzałby odpowiednie warunki. Następnie na formie będziesz umieszczał nie tą standardową kontrolkę TextBox, a tą swoją nowoutworzoną kontrolkę.

  2. Można, np. umieścić te kontrolki RadioButton w kontrolce Panel. Czyli po dwa różne Radiobutton-y w dwóch różnych Panel-ach.