Klonowanie i wyłączenie RAID 0 (striping) jak? czym?

Witam.
Krótko opisze problem:

Host z Win 10 na RAID 0 (striping) 2 x SSD 240GB
Jak i czym sklonować na jeden dysk SSD 512 GB i pozbyc się RAID’u?

Próbowałem dostępnym softem typu AOMEI, miniTOOL itp.
Skutek żałosny, jeśli juz nawet sklonowały partycje i dane → po zmianie ustawień BIOS klon sie nie bootuje. Może coś robię, źle, moze czegoś nie wiem.

Proszę o poradę. - Dzięki.

Po czym wyciągnąć te 2 dyski, wyłączyć raid i dopiero odpalać z nowego.

Bardzo dziękuje za chęć pomocy. Naprawde doceniam.
EaseUS Todo. Tym programem też robiłem próby - nie udało się.

Ale skoro polecałeś starsza wersję 10.6 - to ponownie kilka godzin w plecy - ale warto próbować, zbierać doświadczenia.
(BTW popraw link w swoim tutorialu, bo prowadzi do wersji 13, a ta w odmianie darmowej nie daje mozliwości tworzenia dysków bootowalnych, czyli próba klonowania wymaga aktywacji i opłat - wersja 10.6 tak nie miała.)

Tutorial w sposób uporządkowany i chyba znany wszystkim, którzy podejmują się takich czynności pokazuje podstawowe czynnośći - i to OK. Chwała autorowi.

Niestety mojego problemu nie rozwiązuje.
Instalacja wersji 10.6, klonowanie (512 GB → prawie 3 godziny, strasznie długo)!!!
Wypięcie dysków, wyłączenie RAID i efekt …
…efekt taki, że nawet system próbuje wystartować tzn bootuje się z nowego dysku, ale po chwili wisi na logo Windows…

Wszelkie próby uruchomienia z tego klona zawiodły. (wykonywałem różne naprawy na nim - niestety.)
Może jeszcze jekieś pomysły?

Może w tej rozmowie znajdziesz jakiś trop Cloning a Windows installation (RAID 0) to single SSD (non-RAID) fails - Windows 10 Forums

Albo ogólnie w Googlach pod hasłem how to clone radi0 to single disk windows 10 - Szukaj w Google

A zdawałoby się że to proste.

Masz racje to bardzo podobna sytuacja.
doczytałem w tym wątku takie zdanie:
„As I did was to keep the volume on one single SSD and it remains today in RAID mode.”
A ja tego nigdy podczas żadnej z moich prób nie zrobiłem!! Zawsze uważałem, aby w BIOS wyłączyć RAID po klonowaniu.
A tu gość pisze, że zostawił RAID i ma tak na pojedyńczym dysku do dziś! :slight_smile:

Będę dalej próbował dzięki za kolejny trop.

Z Windows nic nie jest proste.

Jajec nie pracuje raczej na pewno w redakcji/dziale „mobiManiaK.pl”, więc niemożliwa prośba do spełnienia.

Jak będzie chętny to może ci z web.archive.org znajdzie wydanie 10.6 = a tak to pisz do redakcji „techManiaK” by aktualizowali kilkuletnie poradniki i archiwizowali instalatory:


Jak liczysz, że jajec napisze blog-post gdzieś, robiąc kopię poradnika z właściwym linkiem do starej wersji to raczej jesteś w błędzie i pewnie techManiaK uznałby to za kradzież/łamanie praw autorskich.

Ujmę tak zacznij od tego jaki masz raid, hardwarowy czy softwarowy, czy z zrobiony po prostu przez bios?

Zgaduje, że po prostu zrobiony za pomocą biosu, gdzie nie masz żadnych dodatkowych kontrolerów raidu czyli fakeraid.

Jeżeli oprogramowanie do klonowania partycji widzi ten połączony jako jeden nie powinieneś mieć problemu. Możesz albo stworzyć obraz tego raidu i nagrać go potem na nowy dysk lub klonować bezpośrednio na nowy dysk.

Jeżeli uda ci się sklonować, lub po nagraniu z obrazu nie będzie chciał się odpalić znaczy, że jest problem z bootloaderem (przy wyłączonym raid). Odpal bootowalny usb z windowsem instalacyjny i postępuj jak na filmiku z cmd. (oczywiście odłącz też dyski które były raidem i zapisz sobie kolejność który to który i jak był podłączony)

Z oprogramowania do klonowania masz jeszcze
clonezille, macrium lub paragon

Tak RAID - biosowy. (ale mam tez drugi w tym kompie, sprzętowy jednak nie do tych dysków, tego nie ruszam - być może on miesza)
Właśnie ostatnia próba to Macrium (niestety płatne przy odtwarzaniu obrazu na nowy dysk)
I tu jak pisałem rezultatem procedury było normalne bootowanie się nowego SSD po odtworzeniu tyle że kończyło się zwiechą systemu za każdym razem. Więc nie ma co sie bawić z poprawianiem Bootrekordu.

Ale Tu masz racje - powinienem zmienic moja logikę postepowania. Zamiast upierać sie nad klonowaniem (zasugerowałem sie setką zmian HDD na SSD) powinienem pomyśleć o utworzeniu onrazu dysku i odtworzeniu go na nowym. Tylko soft jakiś darmowy - bo przyjdzie mi piracić Macrium :wink:
Bardzo dziękuję, za nowe spojrzenie.

Sprawa rozwiązana za pomocą: EaseUS Todo Backup 13.5
oczywiście żadnego klonowania,
tylko obraz systemu na dysk zewnetrzny, następnie demontaz dysków RAID i wyłączenie RAID w BIOSie.
Zamontowanie nowego dysku i start z „ratunkowego”, przygotowanego w EaseUS pena-USB w celu przywrócenia systemu z obrazu - na nowy dysk.

  • Dziękuje.
    Temat do zamknięcia.
    Pozdrawiam.

Oby Claun nie pisał ci w wątku pod koniec grudnia (bo się zamknie kłódką w maju 2022).