Komputer PC + Wi-Fi na smartfonie - równoczesne działanie opóźnia Wi-Fi

Witam,

Mam problem z równoczesnym korzystaniem z Sieci Internet zarówno na komputerze PC jak i Wi Fi.

Mam tymczasowy router Tenda N301, jest skonfigurowany, podłączony do LAN. Jak korzystam z samego Wi Fi to wszystko działa lux na smartfonie, jak korzystam z komputera PC + Wi Fi na smartfonie tak już Wi Fi jest prawie że nieosiągalne w tym sensie że jest połączenie Wi Fi ale szybkość jest praktycznie blisko zera lub z dużymi opóźnieniami.

W czym może być problem że jak korzystam równocześnie z komputera PC + Wi Fi na smartfonie to jest opóźnienie na Wi Fi?. Jest szansa rozwiązać ten problem żeby móc korzystać bez przeszkód zarówno z komputera PC i Wi Fi na smartfonie równocześnie?.

problemów może być mnóstwo, od zakłóceń innych sieci, problemów z anteną, etc.

Spróbuj na początek wyłączyć 2.4ghz albo 5ghz i działać tylko na jednym paśmie na obu urządzeniach. Jest to przyzwoita cenowo konstrukcja, więc stawiam, że może mieć problem z działaniem na obu kanałach jeżeli sąsiad ma podobne kanały i router musi je zmieniać.

Sprawdź też czy masz najnowszą wersje softu od producenta, często błędy są poprawiane w nowszych wersjach.

Daj znać czy powyższe coś dały, jak nie będziemy myśleć dalej.

@maskanietka jak widzę to router Tenda N301 ma tylko pasmo 2.4 GHz, nie ma 5 GHz.

Kanały mam ustawione automatycznie jak również automatycznie mam ustawione szerokość kanału, a są do wyboru 20 i 40 MHz. Zmienić kanał na konkretny i szerokość kanału?.

Soft mam aktualny taką wersję jak Producent na ostatnią na oficjalnej stronie.

fakt, zajrzałem teraz na stronę producenta, ma tylko 2.4ghz, b, g i n.

Zainstaluj WiFi Analyzer, na pc czy smartfonie i sprawdź czy kanał, na którym jest Twoja sieć jest mocno pokryty, jeżeli tak możesz zmieniać ręcznie na routerze.

Spróbuj jeszcze głupiej rzeczy ale to zdarza się na broadcomach (tenda 301 na nim działa), zostaw np. tylko wifi np. na wersji N, czy innej, resztę wyłącz i zobacz jak sobie radzi.

@maskanietka dzięki za odpowiedź. Zrobiłem tak:

  • ustawiłem tylko 11g (do wyboru jest: 11b, 11b/g, 11b/g/n) samego 11n nie ma do wyboru.
  • kanał mam ustawiony na automatyczny, a z tego co zauważyłem to zazwyczaj działam na 3 i 5 kanale.
  • po zmianie na 11g szerokość kanału jest tylko jedna 20 MHz.

Mówisz że Tenda N301 jest broadcomem?. A co to oznacza?.

Jeszcze mam wątpliwości czy coś jest włączone potrzebnie bądź nie potrzebnie z takich ustawień jak:

  • DDNS - mam wyłączone,
  • Host DMZ - mam wyłączone,
  • PING WAN - mam włączone,
  • UPNP - mam włączone,
  • AP Isolation - mam włączone.

W Panelu Tenda N301 można zobaczyć na jakich kanałach pracują sąsiednie routery i kanały są takie:

  • 6
  • 11
  • 2
  • 1
  • 9
  • 6
  • 11
  • 1
  • 4
  • 9
  • 4
  • 6
  • 1
  • 9

Czy w takim razie jak nie ma 3 kanału to ustawić 3 kanał na sztywno?.

A czy w Parametry LAN

nie ma być czasami podane IP, Maska Podsieci oraz DNS od Dostawcy?. Fakt faktem Dostawca Internetu działa na DHCP.

Czy w Parametry WAN

Szybkość WAN ma być ustawiona na Automatyczna?. Czy może na którąś inną z opcji jak: 10M Połowiczny Duplex, 10M Pełny Duplex, 100M Połowiczny Duplex, 100M Pełny Duplex?.

Odpowiadając po kolei, wifi B może być do testów ale jest wolne 11Mb/s, dlatego sugerowałem N, gdzie przy dwóch antenach teortycznie to 150Mb/s, więc tutaj próbuj każdą po kolei i sprawdź czy jest wpływ na działanie przy obu urządzeniach. Standardy B, czy G mają szerokość tylko 20Mhz, N ma dopiero wybór, więc jeżeli wybierzesz opcje b/g/n i 40Mhz to niektóre softy działają tylko na N (taki galimatias).

Broadcom to producent chipów, półprzewodników, tym się nie przejmuj, chodziło mi w skrócie o to, że niektóre tańsze wersje mają problem z ogarnianem kilku rzeczy na raz przy kiepskim sofcie, stąd może być problem jak wszystko jest włączone.

DDNS jest Ci nie potrzebne :slight_smile:
DMZ raczej też nie potrzebne, chyba, że chcesz mieć dostęp z zewnątrz do usług i reszta sieci wewnętrznej ma być oddzielnie
PING WAN zostaw włączony, on sprawdza czy dostawca Internetu “jest aktywny”
UPNP możesz wyłączyć ze względu na bezpieczeństwo, jest to dostęp do routera z poza sieci wewnętrznej
AP Isolation jeżeli włączone nie pozwala “widzieć się” w sieci urządzeniom, podłączonym do wifi, w jedym domu gdzie są tylko Twoje urządzenia możesz wyłączyć

Jeżeli router sam dobrze wybiera kanał z niskim obciążeniem pobliskimi sieciami (tak to wygląda) to zostaw na automatyczne, w sąsiednich routerach pewnie jest automat i później ktoś może korzystać z tego kanału zakłócając Twoją.

Dostawcy mogą różnie konfigurować DNS, jeżeli nie chcesz innych (czasem szybszych) możesz zostawić, jeżeli działa to znaczy, że dostawca netu je podaje. Ja korzystam z preferowany 1.1.1.1 zapasowy 1.0.0.1 i sobie chwale.

Szybkość WAN zostaw na automatyczną, dostosuje się do tego co dostaje, najprawdopodobniej u Ciebie pełny duplex 100M.

Czy przełączenie wifi tylko na B i podłączenie dwóch urządzeń sprawiło, że net działał na obu czy dalej masz problem?
Drugi pomysł, czy jeżeli masz podłączone jedno urządzenie (obojętnie które) to net działa bez problemu i problem jest tylko jak są dwa? Jeżeli tak to może być problem z konfiguracją na którymś.

W sumie to jeszcze jedna rzecz, która nie jest jasna do końca, czy komp jest po kablu, czy wifi?

Zacznę od końca… komp jest po kablu który jest od routera do karty sieciowej w kompie. Router Wi Fi jest podłączony też po kablu do Dostawcy.

I sprawa wygląda tak że. Jak jest komp wyłączony i funkcjonuje tylko Wi Fi z routera i korzystam z sieci Wi Fi na smartfonie to wszystko jest lux. Szybkość i praca jest rzędu Download: 42.80 Mb/s, Upload: 48.10 Mb/s i PING: 11 ms.

Problem pojawia się jak włączę kompa… Na kompie jest Internet też rzędu szybkości jak na Wi Fi, wszystko działa lux ale jak włączę Wi Fi na smartfonie przy jednoczesnym korzystaniu z Internetu na kompie to na smartfonie jest klapa, owszem sieci Wi Fi jest ale wszelkie powiadomienia od aplikacji przychodzą z opóźnieniem. Np. płatności BLIK nie można zaakceptować z racji braku otrzymania powiadomienia w ciągu 2 minut, a jak dokonuje płatności BLIK po Wi Fi jak jest komp wyłączony to powiadomienie otrzymuje od razu.

Dokonałem zmian w ustawieniach routera tak jak pisałeś @maskanietka uruchomiłem ponownie router i sprawa wygląda tak samo bez zmian.

Teraz jest trochę jaśniej, więc powyższe odrzuć, chociaż zbędne rzeczy typu upnp możesz wyłączyć na przyszłość.

Przychodzi mi aktualnie kilka rzeczy na myśl:

  1. Techniczna: komp ściąga aktualizacje lub inne torrenty, etc i kabel wygrywa z wifi zbierając pasmo. Możesz to sprawdzić ustawiając ograniczenie pobierania i wysyłania dla kompa: https://www.tendacn.com/pl/faq/3337.html

  2. Fizyczna: karta sieciowa albo zasilacz, czy ewentualnie płyta w kompie lekko przebija i przenosi na router przez co najbardziej czuła część na zakłócenia, czyli antena w routerze sobie nie radzi.

  3. Fizyczna: zasilacz routera sobie nie radzi jak potrzebne mu więcej prądu na kabel i wifi jednocześnie.

  4. Ewentualnie ale to już sporadycznie się zdarza - pętla masy - jak kompa z wtyczką z uziemieniem masz w tej samej listwie albo na tej samej linii prądu co zasilacz do routera, który nie ma uziemienia czasem robią się cyrki, głównie z delikatnymi urządzeniami.

  5. Masz jakiegoś wirusa na kompie, który rozgłasza w sieci i zapycha ilością pakietów.

Sprawdziłem i nie mam żadnych pobrań / update aktualizacji w chwili korzystania równocześnie z kompa i Wi Fi na smartfonie. Nie mam w ogóle torrentów itp programów do wymiany plików zainstalowanych.

Z linka https://www.tendacn.com/pl/faq/3337.html co podesłałeś to mam ustawione właśnie w Panelu Routera

Bez Ograniczeń. Ustawić ograniczenia może?.

To już nie co gorzej jest że może t być karta sieciowa, zasilacz lub płyta w kompie do stwierdzenia, powiem tak nigdy tak nie miałem wcześniej dopiero takie objawy pojawiły się po przejściu z XP na Windows 7. Na początku na to nie zwracałem uwagi ale z czasem dawało się to odczuć coraz bardziej.

Zgadza się wszystko mam wpięte pod jedną listwę i kompa, monitor, głośniki i router.

Wirusa także nie mam w kompie, mam program Kaspersky Free - chyba że on coś blokuje w chwili równoczesnego działania dwóch urządzeń?. Może Kaspersky Free robić zamęt w działaniu dwóch urządzeń?.

Pisałeś że…

Dostawcy mogą różnie konfigurować DNS, jeżeli nie chcesz innych (czasem szybszych) możesz zostawić, jeżeli działa to znaczy, że dostawca netu je podaje. Ja korzystam z preferowany 1.1.1.1 zapasowy 1.0.0.1 i sobie chwale.

Jak ja bym zmienił w Panelu Routera DNS na 1.1.1.1 i zapasowy 1.0.0.1 to będzie jakiś konflikt działania sieci?.

W routerze wrzuć dla testu ograniczenie pobierania i wysyłania na kompa, np na połowę tego co masz standardowo, czyli np. po 20Mb i sprawdź. Jeżeli nie będzie rożnicy dla dwóch urządzeń to nie będzie to potrzebne.

Kolejnym krokiem sugerowałbym router przepiąć w inne gniazdko z prądem, może to serio pętla masy albo przebicie, a to powinno rozwiązać problem (o ile nie ma przebicia po kablu ethernet do routera).

Z tego co sprawdziłem kasperksy free nie ma sprawdzania info o innych urządzeniach w sieci, więc nie powinien robić problemów.

Jeżeli zmienisz DNS nie będzie konfliktu sieci, jedyne co może się stać to jeżeli Twój dostawca ma wymuszone to pomimo wpisania i tak będziesz korzystał z DNS dostawcy.

Napisałeś, że problemy zaczęły się pojawiać po przejściu z xp na 7, z czasem były coraz bardziej odczuwalne. Śmierdzi mi to trochę zasilaczem ale nie robię zamieszania i spróbuj zobaczyć ograniczenie pobierania na kompa i przepięcie routera gdzieś indziej.

Zmienię ograniczenie… z tym że faktycznie od Dostawcy mam zdeklarowane 100 / 100, ale robiąc teraz przed chwilą test

jest 100 na Upload’zie, ale to był test robiony na kompie nie poprzez Wi Fi.

Wrzucę ograniczenie po 25 Mb i zobaczę jak będzie. Przepnę też router do innego gniazdka.

Właśnie jeszcze brałem pod uwagę tego Kasperskiego czy on czasem nie blokuje, ale jak sprawdziłeś to jest w porządku.

Jeszcze teraz zauważyłem że jak mam połączone dwa równocześnie urządzenia kompa i smartfona na Wi Fi to w Panelu Routera w opcji Połączone Urządzenia tak jak na screenie powyżej w poście to nie mam widocznego w ogóle smartfona że korzysta z Sieci Wi Fi widoczny jest tylko Komputer PC i nic więcej. A dostęp do Wi Fi na smartfonie jest…

To akurat bardzo istotna informacja, spróbuj też przypisać na stałe adres IP dla smartphona, dla kompa też możesz ale oczywiście inny :slight_smile:

Inna metoda to zmiana puli adresów i adresu routera, w tp linkach czasem zmiana puli z 192.168.0.1 na np. 192.168.1.1 rozwiązywała problem ale to był bug w którejś wersji softu.

Hm… powiem Ci @maskanietka że chyba wiem w czym może być problem, po Twoich sugestiach odkryłem że w smartfonie miałem wpisany ten sam adres IP co kompa czyli 192.168.0.100 czyli był konflikt.

Zmieniłem w ustawieniach Wi Fi w smartfonie adres IP z 192.168.0.100 na 192.168.0.101 i od razu pojawiło się drugie widoczne urządzenie w Panelu Routera w opcjach Połączone Urządzenia.

Jeszcze testuję przełączenie do innego gniazdka samego routera… nie chcę na razie nic mówić ale jest nie co lepiej jak było szczególnie po zmianie IP z 100 na 101.

Zrobiłem Test Sieci przez aplikację Speed Test na smartfonie

też nie jest źle.

o tym też myślałem ale w przypadku konfliku ip zazwyczaj oba urządzenia nie działają. Dobrze, że działa.

Na smartphone możesz nie mieć szybszego połączenia ze względu na ograniczenia trybu wifi, jeżeli telefon łączy się na G to max to 54Mb minus narzut pakietów, etc.

Różnice między download i up to kwestia dostawcy, jeżeli nic nie ściągasz.

Właśnie jak by był konflikt adresów IP to by ani komp ani Wi Fi nie miały dostępu do Sieci, a komp miał, a jak się włączyło Wi Fi w smartfonie to wszystko działało na jednym IP i wpadłem na to po Twoich sugestiach i tym że jest widoczne tylko jedno urządzenie mimo że są dwa.

Sugeruje to że każde mobilne urządzenie musi być na osobnym IP w tym routerze Tenda N301.

Póki co działa wszystko, zmieniłem Siec na 11 b/g/n i mam wyłączoną opcję UPNP

Wielkie dzięki za pomoc @maskanietka i dojścia ładu i składu w problemie co przyznam że ciężko by mi było wpaść samemu na to, a dlaczego w smartfonie miałem wpisane to samo IP co w kompie nie mam pojęcia. Raz jeszcze dzięki za pomoc :beer:.

Może nie umiałeś się podłączyć do Wi-Fi i stwierdziłeś, że to może problem DHCP w routerze i na szybko wybrałeś konfiguracje z automatycznego DHCP na ręczne IP.

Opcjonalnie może testowałeś inny DNS dla smartfona np. AdGuard (by blokować reklamy bez drenowania baterii) i niby trzeba było wypełnić więcej pól niż IP dla DNS-ów.

Gdzieś musiałem zrobić błąd nie wiedząc nawet gdzie. Być może jak przepisywałem numer IP do smartfona to wpisałem ten co jest nie biorąc pod uwagę że będzie występował jakiś konflikt.

Nie testowałem DNS by blokować reklam nic z tych operacji nie dokonywałem.