Mam dwa komputery. Pierwszy stacjonarny z Windowsem 10 2004 os build 19041.331, drugi to stary komputer na którym zainstalowałem Freenas 11.3 U3.2. Wszystko to podłączyłem do routera TP-Link TL-WR841ND v9 z zainstalowanym firmwarem DD-WRT v24-sp2 (06/01/15) std. Do portu WAN routera jest podłączony kabel z modemu dostawcy internetu, on udostępnia także internet po wifi oraz po kablu do komputera z windowsem. Adres routera jest ustawiony jako 192.168.1.1. Router pełni rolę serwera DHCP. W windowsie ustawiłem stałe IP: 192.168.1.114, Freenas ma static IP: 192.168.1.148. Ustawiłem na obu komputerach gateway na adres routera i oba komputery się nie widzą. Po pominięciu routera i spięciu obu kompów bezpośrednio kablem ethernet wszystko działa bez problemu. Niestety jestem trochę zielony jeśli chodzi o sieci kompuetrowe i nie mam pojęcia co może być problemem w tym przypadku. Przy pingowaniu serwera NAS wyskakuje tylko komunikat: Destination Host unreachable. Po zalogowaniu do routera oba komputery są widoczne. Oba komputery bez problemu pingują router. Próbowałem wyłączania firewalla i nic to nie dało.
Jeśli ktoś ma jakiś pomysł proszę o pomoc.
Pozdrawiam
Na komputerze w windowsie jest grupa nazwana WORKGROUP, jak spreawdzić we freenasie jaka jest grupa robocza lub jak ją ustawić?
Podłączyłem komputery bezpośrednio, żeby połączyć się z panelem freenasa, włączyłem obsługę udostępniania SMB i tam w ustawieniach widniała grupa robocza ta sama co na komputerze czyli WORKGROUP. Niestety nic to nie dało
Jakiś czas temu Windows 10 przestał obsługiwać domyślnie protokół SMB 1, sprawdź, jaką wersję obsługuje ten FreeNAS i albo tam ustaw wersję wyższa, albo w Windows 10 włącz SMB 1 w panelu sterowania > Programy > Włącz lub wyłącz funkcje systemu Windows > Obsługa udostępniania SMB 1.0/CIFS
Tak, komputery są podłączone do portów LAN w routerze. zmieniłem adresy komputera i serwera poza pulę dhcp. Nie wiem jak sprawdzić czy są w tym samym VLAN. Internet nie pomaga za bardzo ale będę szukał.
@bystryy
Tę opcję już włączyłem już wcześniej ale niestety nie pomogło
Sprawdź czy na tych komputerach z Windows i na FreeNAS nie masz jakiegoś firewalla.
Nie pinguje w obie storny (windows->freenas, freenas->windows) czy w jedną?
Na wszelki wypadek. Widywałem różne rzeczy, nawet niepodłączone kable do sieci.
Windows 10 potrafi też płatać figle, gdy w ustawieniach karty sieciowej są włączone równocześnie IPv4 z IPv6.
adresy zmieniłem żeby były poza zakresem adresów przydzielanych przez dhcp (od 100 do 149). Komputer z windowsem 192.168.1.1.150
Freenas 192.168.1.151
Plik hosts jest pusty, tylko standardowy opis z komentarzem.
> # Copyright (c) 1993-2009 Microsoft Corp.
> #
> # This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
> #
> # This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
> # entry should be kept on an individual line. The IP address should
> # be placed in the first column followed by the corresponding host name.
> # The IP address and the host name should be separated by at least one
> # space.
> #
> # Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
> # lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
> #
> # For example:
> #
> # 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server
> # 38.25.63.10 x.acme.com # x client host
>
> # localhost name resolution is handled within DNS itself.
> # 127.0.0.1 localhost
> # ::1 localhost
Dobra, ślepy jestem i wprowadzam niepotrzebne zamieszanie - pomroczność… oczywiście dobrze pinguje - tu przepraszam, hosts też OK
Mnie to wygląda raczej na firewalla mimo wszystko. Nie pamiętam też, czy freenas nie wycina czasem pinga. Co jak próbujesz się telnetnąć/ssh-nąć na freenasa?
w akcie desperacji wróciłem z dd-wrt do starusieńkiego oryginalnego firmware’u tp-linka i wszystko ruszyło od strzała. Nawet na dynamicznym IP bez jakiejkolwiek konfiguracji ze strony freenasa. Nie wiem co tam było narąbane w ustawieniach na dd-wrt ale jak będę miał czas to może wrócę do tematu i wgram wszystko na czysto. Możliwe, że wbudowany firewall coś miesza ale przecież go wyłączałem i nie było poprawy.
Dziękuję wszystkim zaangażowanym w pomoc.
Pozdrawiam