Komunikat w systemie o uszkodzonym dysku twardym


(Tomson 13ck) #1

Witam,

Wczoraj wyskoczył mi komunikat “dysk uległ awarii i przy następnym błędzie może utracić wszystkie dane” czy jakoś podobnie. Zrobiłem testy programem HD Tune i wydaje mi się, że jakoś zadowalająco nie wyszły :confused: bywały lepsze. W zakładce “Error scan” przy szybkim skanowaniu nie wykryło żadnych błędów. Załączam zdjęcie z zakładki “Benchmark”:

6139a6d0857e9e44m.jpg

Pozdrawiam,

Tomsonis


(falcon89) #2

Zrób skan bez zaznaczonego szybkiego skanowania i wrzuć zdjęcie z zakładki Health.


(Agatonster) #3

tomsonis ,

Zapoznaj się z tematem i popraw tytuł tematu na konkretny, mówiący o problemie. W celu dokonania zaleconej korekty proszę użyć przycisku Edytuj przy poście otwierającym ten temat.

Zignorowanie zalecenia będzie skutkowało przeniesieniem tematu do Kosza.


(Tomson 13ck) #4

falcon89, postaram się zrobić skan bez szybkiego skanowania, ale trochę długo to będzie trwać :confused:

307f825020c52754m.jpg

76d2e78cdc7cf30bm.jpg


(Rufus2009) #5

Zdaje się że to coś z mechanizmem dysku - za wysokie Spin Retry Count i Seek Error Rate, czyli:

Seek Error Rate

Częstość błędów wyszukiwania głowic magnetycznych. W razie uszkodzenia mechanicznego systemu pozycjonowania, uszkodzenia serwa albo termicznej rozszerzalności dysku, ilość błędów wyszukiwania wzrasta. Więcej błędów wyszukiwania oznacza pogarszanie się stanu powierzchni dysku i podsystemu mechanicznego dysku.

i

Spin Retry Count

Ilość ponowień prób rozpędzenia talerzy. Atrybut ten przechowuje łączną ilość prób uruchomienia talerzy przed osiągnięciem pełnej szybkości obrotowej (pod warunkiem, że pierwsza próba nie powiodła się). Spadek tego atrybutu jest oznaką problemów z podsystemem mechanicznym dysku.

Daj go na gwarancje, o ile ją posiadasz, ale z tego co widzę ile dysk przepracował godzin to pewnie ją masz…


(Tomson 13ck) #6

No na szczęście jest jeszcze gwarancja, a myślałem, że będzie z tym problem :slight_smile: Jeśli będę chciał wysłać na gwarancję co wpisać w polu powó ??


(hirem) #7

Akurat te wartości co opisał bartek1586 , Seek Error Rate i Spin Retry Count , nie ma błędów liczy się to co napisane przy Data i jest 0 a w lini pozimej do wartości progi , bięrzący , najgorszy to wartości ustalone przez producenta danego dysku i one wyglądają na nieruszone. Masz błedy przy C7 to jest problem komunikacji między dyskiem a płytą główną i mozna podmienić kabel sygnałowy czy też przełozyć do innego gniazda i zobaczyć wartość błędu czy będzie inna jak teraz widnieje. Jeśli będzie ta sama albo większa to prawdopodobnie elektronika dysku szwankuje ewentualnie zobaczyć czy zasilacz ma napięcia w normie. Masz też błędy zapisu C8 ale nie masz błedów odczytu 01 Raw Read Error Rate , co do pary by wskazywało na problemy z powierzchnią dysku i głowicami odczytu zapisu. Nie widać ze SMART-u żebyś miał badsectory ani nawet realokowane. Reasumując zmięń kabel sygnałowy, przełoż do innego gniazda , sprawdź napięcia i porównaj wyniki. Jak nie bedą lepsze dysk prawdopodobnie nie jest w pełni sprawny.


(Tomson 13ck) #8

Napięcia mierzyłem kiedyś

  • 5V - 5.12 ; 5.19 ; 5.17 molex

  • 12V - 11.79 ; 11.86; 11.92 molex

  • 3.3V - 3.30 ; 3.28; 3.26 20/24 pin

  • 12V - 11.83 ; 11.75; 11.79 4 pin

Pierwsze są przy normalnie pracującym systemie bez żadnych aplikacji, a drugie przy włączonej grze cod2, a trzecie przy programie ORTHOS i HDTune…

I spróbuje zamienić kabel i przełożyć do innego gniazda i zobaczę wtedy :slight_smile:

@Edit:

Dodaje screena ze scanu, niestety nie mogłem przeprowadzić całego scanu, ponieważ czasu brakło.

e831e5340020d6e3m.jpg


(Rufus2009) #9

Racja, mój błąd, faktycznie myślałem że patrzę w tabelkę “Data”.

Przepraszam :slight_smile:


(adam9870) #10

Zostaw skanowanie na noc. Jeżeli będą czerwone bloczki - zastanów się nad wymianą dysku.

Póki możesz zgraj ważne dane z dysku.


(hirem) #11

bartek1586 , nic się nie stało przecież można się pomylić w gąszczu tych rubryk a i tak z dyskiem nie jest w porządku co zapewne widziałeś . tomsonis , jak masz na gwarancji to dowiedzieć się jakie minimum musi być spełniające dające możliwość zwrotu na gwaracji. Czy wystarczy jeden bad z tym że masz inne błedy przy c7 i c8 a napięcia masz dobre. Zmiana kabla raczej nie zlikwiduje tego conajmniej narazie widocznego jednego bada ale możesz zmienić kabel i zobaczysz wyniki. Ale jak pisałem jak na gwarancji jeśli spełniasz minimum do zwrotu to nie ma co się męczyć tylko z kopiować dane. Istnieje jeszcze opcja sprawdzić dysk na innym komputerze czy wyniki SMART będą te same to by wykluczało wadliwe kontrolery na twojej płycie głównej.


(Tomson 13ck) #12

Jak na razie po podłączeniu dysku do innego gniazda na płycie głównej nie ma zmian w wartościach C7. Jeszcze jutro sprawdzę na innym kablu i za jakiś czas dysk na innym kompie dla pewności :slight_smile:


(hirem) #13

Możliwe że ten conajmniej jeden widoczny badsector jest logiczny i można by spróbować naprawić przez zerownie dysku. Ale jak na drugim kompie wartości C7 i C8 ze SMART się potwierdzą to razem z Error Scan powinno chyba wystarczyć do reklamacji gwarancyjnej.

HD Tune podobno nie zawsze sprawdza się w prawidłowym diagnozowaniu szczególnie na nowszych sprzętach i np. w zakladce Health (SMART) wyswietla białe okno bez parametrów. W twoim przypadku akurat pokazuje ale jak Ci nie zawadzi to użyj programu CrystalDiskInfo do wyswietlenia SMART i dobrze jak się ustawi odczyt wartości RAW na dziesiętne w zakładce Funkcje-Advanced Feature-Wartość Raw , zaznaczyć przy 10. I się porówna czy pokazuje to samo.


(Tomson 13ck) #14

Pełny skan dysku w HD Tune zrobiony i nadal jeden bad sector.

d6ba256176d7e163m.jpg


(adam9870) #15

Masz 1 bad sector, wkrótce może być ich więcej, wykonaj kopię ważnych danych, zastanów się nad reklamację obecnego dysku jeżeli masz taką możliwość albo rozważ zakup innego dysku.


(Tomson 13ck) #16

Po zmianie kabla nadal bez zmian w C7. Jakoś w następnym tyg. dam koledze do sprawdzenia i zobaczymy :slight_smile: Jeden bad sector wystarczy by uznali gwarancję ??


(adam9870) #17

Skoro masz gwarancję, to skorzystaj.

Wykonaj kopię zapasową ważnych danych póki możesz. To raz, a dwa że dobrze wykonać kopię danych przed wysłaniem dysku do serwisu.


(Rufus2009) #18

Wiesz, zabrzmi to głupio i może parę osób mnie wyśmieje, ale spróbuj zdefragmentować dysk programem Defraggler - nie wiem jak to się stało, ale dzięki niemu zniknęło mi 8 bad sectorów, teraz żaden program nawet nie wykazuje jednego.

Tak jak pisałem wiem że to brzmi głupio i nie logicznie,a nawet jest to wręcz nie możliwe ale w moim przypadku faktycznie tak jest, zawsze lepiej warto spróbować niż czekać na dysk 2tg i nie wiadomo czy uznają gwarancję…


(JNJN) #19

I tak już zostanie - wartość ta ma się nie zwiększać - wtedy jest OK.


(hirem) #20

Podobno Seagete przejęła Samsunga i na jej stronie można zrobić pierwsze kroki do reklamacji. Jak jeden badsector i błędy C7 i C8 nie będą wystarczające żeby zareklamować to zostaje zrobić dokladniejszy scan dysku programem MHDD potem zerowanie i ewentualnie remap .