Witam,
Ostatnio znajomy, który chce rozkręcić małą działalność gospodarczą/firmę(nie znam się) i chce zatrudniać około 5 osób, zapytał się mnie ile na oko będzie kosztowało przygotowanie 6 stanowisk komputerowych(bez żadnego specjalnego oprogramowania, ponieważ większość rzeczy jest załatwiana przez internet) oraz serwera do trzymania strony internetowej oraz jako magazyn danych.
W skrócie do zakupu będzie potrzebne niezależnie od systemu
Domena internetowa(100zł/rok)
Router (2000zł) - prawdopodobnie będzie trzeba wykupić wsparcie dla aktualizacji firmware
Serwer z Dyskiem na dane (5000/6000zł?)
6 komputerów (zwykłe ok 3000zł sztuka)
Do Windowsa
Licencje na Windowsa będą raczej w cenie
Windows Server (chyba Standard) - widzę na internecie ceny w wysokości $1,528.00 razem z CALami
6 CALi(?) kojarzę, że w domenie każdy komputer musi mieć coś takiego wykupionego
Wsparcie dla windowsa w domenie(nie mogę znaleźć, ale miałem już taką sytuację w której microsoft office nie chciał działać na komputerze z domeną i ludzie z microsoftu kazali wykupić wsparcie)
Antywirus na 6 stanowisk - ESET $109.99/rok
Do Linuxa
Chyba coś w rodzaju LandScape - $5 za maszynę miesięcznie (ze wsparciem) lub za darmo dla 10 maszyn (bez wsparcia)
Antywirus? (Celuję, że koszt będzie podobny do tego windowsowego)
Z powyżego zestawienia wnioskuję, że jednorazowy koszt będzie wahał się pomiędzy 25000zł(Linux)/30000zł(Windows) i rocznymi opłatami w wysokości 500zł?
Nie jestem pewien w jakim stopniu moje obliczenia pokrywają się z rzeczywistością, dlatego wdzięczny byłbym za uwagi.
Antywirus zbędny pod Linux, raczej bardziej przydatny byłby rkhunter, lynis lub bardziej kompleksowe narzędzie aide do audytu całego systemu.
Tutaj pseudo droppery/virusy wycelowane w Windows nie są zagrożeniem, no chyba, że mamy Wine w Linux to mogą coś zdziałać celowo uruchomione.
Dobrze jest skonfigurować AppArmor lub SElinux.
Po kosztach końcowych można domniemać, że otwieranie firmy na dotacje unijne. W tej firmie to żona, brat, mama, ciocia i wujek będą pracować. Jakie smartfony wybraliście?
Poważnie?
W małych firmach to przeważnie widziałem kilka polizingowców za 500-1000zł (?) sztukę, tani NAS (o ile w ogóle był), router tp-link (jak ktoś zaszalał to mikrotik za 300zł).
Druga sprawa, kto tym będzie administrował, bo łatwo nakupować, ale im więcej sprzętu tym więcej czasu (i/lub pieniędzy) trzeba poświęcić na utrzymanie tego wszystkiego.
Domena fajna spraw, ale pytanie czy naprawdę dla 6 stanowisk jest potrzebna? Jeżeli ważna jest kontrola dostępu do zasobów, uwierzytelnienia użytkowników to tak, w przeciwnym wypadku są to zbędne koszta.
Stronę internetową najlepiej uruchomić na jakiś hostingu www (np. home.pl czy nazwa.pl) ~200 zł / rok
Dla 6 osób wystarczy jakiś prosty router za kilka stówek.
Do trzymania danych dobry będzie NAS z RAID5. Z dyskami to jakieś 3000 zł.
Komputer typu All-in-One z Windows 10 Pro - 4000 zł /szt.
Antywirus (ESET, Kaspersky) na 6 stanowisk: 700 zł/ rok
Office 365 - 1000 zł / rok
Oczywiście można zawsze można kupić lepszy, bardziej zaawansowany sprzęt, ale to są koszty.
Firma będzie się przetwarzała jakieś dane klientów więc zabezpieczenia powinny być na jako takim poziomie więc taki routerek nie jestem pewien czy ma jakieś certyfikaty(gdyby przyszła kontrola). Co do komputerów, to do domu bez mrugnięcia okiem wybrałbym używany, ale kolega nie chce się zbytnio o nie martwić(gwarancja).
Tego jeszcze nie wiadomo, myśli nad tym żeby informatyka zatrudnić na 1/2 etatu albo trzeba będzie korzystać z zewnętrznych usług.
Po to również jest właśnie własny serwer aby te dane przechowywać loalnie.
Co do Offica, to też nie jest potrzebny, Libre wystarczy a dokumenty będą prawdopodobnie dostępne na zmapowanym dysku.
Wiesz może jakie lokalne polskie firmy się tym zajmują i w jakich cenach?
Praktycznie każda firma przetwarza dane klientów, jak auto naprawić bez możliwości skontaktowania się z klientem i dogadania zakupu części czy przebiegu naprawy (tak, trzeba mieć numer telefonu, nazwisko)?
Dbanie o bezpieczeństwo danych jest godne pochwały, ale tłumaczenie tego jakąś kontrolą routerów (???) jest… dość absurdalne.
Tak czy inaczej, fajny sprzęt od unify (security gateway, edgerouter) można dostać za znacznie mniej niż 2000zł, a mikrotik jeszcze taniej, ale tutaj kosztem jakości spasowania i dość nieprzyjaznej dla początkującego konfiguracji.
Trzymanie u siebie serwera www jest kompletnie bez sensu. Potrzebujesz szybkiego symetrycznego łącza, trzeba dbać mocniej o bezpieczeństwo, o ciągłość pracy serwera itp.
Jeżeli potrzebujesz tylko dysku sieciowego, to może taniej kupić gotowy NAS?
Jeżeli mają tam być jakieś bazy danych itp. to ceny już lecą w górę i zaczynają się gdzieś od 3000zł za nowe urządzenie w podstawowej konfiguracji. Wiadomo, im mocniejszego sprzętu potrzebujesz, tym wyższa cena.
Koszty troszkę wyszły z sufitu, pomijam wszystko inne, ale za 1500 zł zwykły komputer biurowy z Windem dostanie Przecie mu nie potrzeba chyba zewnętrznej grafiki i i-7
Żeby nie powielać się, to domenę z tanim hostingiem (nie będzie chyba na start trzymał 50 GB danych na serwerze), to max 200 zł.
Ten router za 2k to jakiś Cisco? Szkoda kasy na Cisco, w tej cenie sprzęt to bieda. Za 2k to kupisz CCR Mikrotika z 8-rdzeniowym CPU i 4GB RAM i bedzie za mocny. Router to polecam Mikrotik RB z serii 3011, do WiFI jeden AP Unifi UAP-LR lub UP-AC-LR. Router plus AP, to w 2k spokojnie się zmieści i jeszcze 500 zł reszty zostanie.
Do biura bierz Windowsa. Windows Server 2016 Standard i W10Pro plus CALe.
Do plików Synology NAS 4-dyskowy z 2 GbE LAN z LACP.
Stronę to lepiej posadzić na hostingu. Raz szkoda kupować serwer pod to specjalnoe do firmy, dwa po co otwierać się na świat.
Eset - napisz do Dagmy prośbę o ofertę, im więcej licencji, tym taniej. Przy 6 pewnie wielkiej zniżki nie dostaniesz, ale prawdopodobnie taniej. Powyżej 5 stanowisk to licencja biznesowa z możliwością podpięcia do ERA/ESMC Server.
Nie do końca się z tym zgodzę. Mam pod opieką firmy, które cięly koszty, Windowsy home, bo 5 komputerów. Po roku 10, po 2 latach 20. Podwojny koszt - wymiana wszystkich Windowsow na pro, zakup WS, zakup CALi, migracja danych.
Ogólnie na przyszłość mówię, że nie znam się zbytnio ani na tworzeniu sieci ani wyborze do niej sprzętu oraz oprogramowania.
Co do routerów to kojarzę, że w instytucjach publicznych bywały i mają być wykonywane audyty bezpieczeństwa co chyba 2 lata, więc nie zdziwiłbym się gdyby podobne prawo byłoby wprowadzone(albo już działa) dla prywatnych instytucji operujących danymi.
Przypominam też, że chodzi mi z grubsza o koszty takiego przedsięwzięcia, a nie o konkretne modele sprzętu o oprogramowania.
A ja odpowiem tak - nie znając profilu działalności nie da się poprawnie dobrać sprzętu, a co za tym idzie nie da się go wycenić. Dowiedz się konkretnie co chce robić znajomy to będzie można pomóc konkretnie, a nie rzucać ogólnikami.