Kupiłem 20 licencji terminalowych CAL dla serwera 2012, zarejestrował≤em je per użytkownik.
Do tego 20 licencji SQL 2016
Jak rozumiałem wcześniej, dotyczą one równoczesnego połączenia 20 użytkowników (czy to na zdalnym pulpicie, czy to podłączonych do bazy). Użytkowników zdalnego pulpitu mam zatem utworzonych więcej niż 20, ale założyłem, że nie więcej niż 20 na raz będzie się logowało. Były jednak dni, że zaobserwowałem że ludzi zalogowało się powyżej 20.
Moje pytanie jest takie:
Jak serwer 2012 i baza SQL reagują jeśli zdarzy się taka sytuacja? Czy to nie powinno być tak, że serwer po prostu nie wpuszcza kolejnego użytkownika zdalnego pulpitu jeśli ilość zalogowanych osiągnęła 20 (liczba równa ilości zarejestrowanych licencji CAL)? Podobnie z SQL?
Licencje SQL (oczywiście sprawdziłeś model licencjonowania na procesor itd.) działają jak licencje dosępowe do serwera CAL (które też musisz mieć) - to jest ‘tylko’ papier - jak przekraczasz to wiesz, że źle robisz. Licencje terminalowe - kolejny użytkownik nie zostanie wpuszczony po przekroczeniu limitu.
OK, czyli to co obserwowałem to możliwe że część użytkowników była rozłączona (choć widoczna na liście zalogowanych).
Bo rozumiem, że nie zostanie wpuszczony kolejny “aktywny” użytkownik? (to by się zgadzało).
Dokładnie tak - licencje TS są aktywowane na serwerze (jak zrobiłeś) i dostaniesz informację, że nie można się połączyć. Rozwiązuje się to dość prosto: mail do użytkowników, że mają się wylogowywać a nie rozłączać i że jak się nie wylogują, to zrobi się to automatycznie po X czasu (żebyś miał podkładkę, jak nie zapisali jakiejś pracy). GPO: User Configuration\Policies\Administrative Templates\Windows Components\Remote Desktop Services\Remote Desktop Session Host\Session Time Limits https://technet.microsoft.com/en-gb/library/cc754272.aspx
W zestawie masz jeszcze 2 sesje dla administratorów. Gdy chcesz chcesz mieć więcej sesji, musisz mieć CALe. Tak więc masz możliwość zalogowania 22 sesji.