Linux jako brama do internetu+filtr treści+antywir - jaki?

(whanamingo) #1

Witam

zostałem opiekunem pracowni komputerowej dla dzieciaków.

Chcę z jednego kompa zrobić zabezpieczenie pracowni przed wirusami, atakami (firewall) i przede wszystkim nieodpowiednimi treściami dla małoletnich - a więc bramę sieciową z linuksa...

Oczywiście wszystko musi być darmowe na wolnej, otwartej licencji...

Jako że nie mam doświadczenia z linuksami proszę o porady:

1. Czy komputer typu: Pentium II 2,8 GHz, 512 Ram, Hdd 40 GB 1 Mb Cache - wystarczy do tego celu ?

2. Czy komputer na Bramę musi mieć 2 karty sieciowe ?

3. Jakim oprogramowaniem powinienem się zainteresować do w/w celów (filtr treści, firewall, antywirus)- będę wdzięczny za informację, linki do przewodników, forów poświęconych temu tematowi - słowem wszystko co mnie ukierunkuje na cel...

Mam trochę czasu i chęci żeby nauczyć się czegoś nowego - Linuksa...

Komputery w sieci (do ochrony) to Windowsy XP (12 szt.) o parametrach jak ten proponowany na bramę...

//o wybór dystrybucji proszę pytać w tym temacie forum.dobreprogramy.pl/jaki-linux-wybor-dystrybucji-t188867.html

roobal

(Frankfurterium) #2

Była kiedyś minimalistyczna dystrybucja, co się zwała Freesco. Miała być darmową odpowiedzią na drogie routery firmy Cisco. Ruszała na każdej zapalniczce (ja trzymałem na kompie bez HDD, 64 MB RAM i chyba Celeronie 300 MHz). Firewall i filtracja treści były na pewno, ale co do antywirusa nie mam pewności.

Jeżeli interesuje cię coś nowszego i bardziej popularnego, w internecie roi się od tutoriali, jak serwer/router zrobić z Debiana. Zwróć tylko uwagę na datę publikacji, bo trafiają się wpisy iście muzealne.

(Michalwojtkowiak) #3

AD 1 pewnie starczy

AD 2 tak

AD 3 Jak dla amatora to chyba dawny ebox (http://www.zentyal.org/). Zmienili nazwę chyba

AD 4

Firewall - iptables lub jakieś nakładki na iptables

Filtr treści - Squid

Antywirus - ????? Ale o co chodzi????

(roobal) #4

Spokojnie wystarczy.