Linux jako brama do internetu+filtr treści+antywir - jaki?

Witam

zostałem opiekunem pracowni komputerowej dla dzieciaków.

Chcę z jednego kompa zrobić zabezpieczenie pracowni przed wirusami, atakami (firewall) i przede wszystkim nieodpowiednimi treściami dla małoletnich - a więc bramę sieciową z linuksa…

Oczywiście wszystko musi być darmowe na wolnej, otwartej licencji

Jako że nie mam doświadczenia z linuksami proszę o porady:

  1. Czy komputer typu: Pentium II 2,8 GHz, 512 Ram, Hdd 40 GB 1 Mb Cache - wystarczy do tego celu ?

  2. Czy komputer na Bramę musi mieć 2 karty sieciowe ?

  3. Jakim oprogramowaniem powinienem się zainteresować do w/w celów (filtr treści, firewall, antywirus)- będę wdzięczny za informację, linki do przewodników, forów poświęconych temu tematowi - słowem wszystko co mnie ukierunkuje na cel…

Mam trochę czasu i chęci żeby nauczyć się czegoś nowego - Linuksa…

Komputery w sieci (do ochrony) to Windowsy XP (12 szt.) o parametrach jak ten proponowany na bramę…

//o wybór dystrybucji proszę pytać w tym temacie forum.dobreprogramy.pl/jaki-linux-wybor-dystrybucji-t188867.html

roobal

Była kiedyś minimalistyczna dystrybucja, co się zwała Freesco. Miała być darmową odpowiedzią na drogie routery firmy Cisco. Ruszała na każdej zapalniczce (ja trzymałem na kompie bez HDD, 64 MB RAM i chyba Celeronie 300 MHz). Firewall i filtracja treści były na pewno, ale co do antywirusa nie mam pewności.

Jeżeli interesuje cię coś nowszego i bardziej popularnego, w internecie roi się od tutoriali, jak serwer/router zrobić z Debiana. Zwróć tylko uwagę na datę publikacji, bo trafiają się wpisy iście muzealne.

AD 1 pewnie starczy

AD 2 tak

AD 3 Jak dla amatora to chyba dawny ebox (http://www.zentyal.org/). Zmienili nazwę chyba

AD 4

Firewall - iptables lub jakieś nakładki na iptables

Filtr treści - Squid

Antywirus - ??? Ale o co chodzi???

Spokojnie wystarczy.