Problem może wynikać generalnie z wielu czynników. Najbardziej prawdopodobne jest to, że zasięg sieci bezprzewodowej jest zbyt słaby, a dodatkowo być może zakłócany jest przez sąsiednie sieci. Kwestia kolejna, to być może zbyt mocne szyfrowania sieci, które na słabszych komputerach potrafi znacznie obniżyć osiągane prędkości. Aczkolwiek z tego, co pamiętam, LiveBox w wersji 1 posiada maksymalnie szyfrowanie WPA, więc tutaj problem raczej nie powinien wystąpić. Poza tym ograniczona prędkość może być wynikiem problemów z samym sprzętem bądź systemem operacyjnym.
Na początek podaj informacje:
Jaki system operacyjny jest zainstalowany na laptopie?
Z jakiej karty sieciowej WiFi korzysta się na laptopie?
W jakiej odległości znajduje się laptop od LiveBox’a? Czy pomiędzy urządzeniami znajdują się ściany? Jeśli tak, to ile i jakiej grubości?
Dodatkowo warto sprawdzić, czy na połączeniu kablowym na laptopie występują problemy. Dlatego podłącz go kabelkiem do LiveBox’a i sprawdź prędkości. Jeśli w przypadku interfejsu kablowego problem też występuje, problem ma podłoże systemowe. Jeśli nie - problemem jest samo WiFi.
Później zajmiemy się samym zasięgiem i sygnałem sieci WiFi.
Wszystko zatem wskazuje na słaby sygnał. Skoro piszesz o 10 metrach i o podłodze, to sygnał może być dość mocno tłumiony. Niestety LiveBox w pierwszej wersji mocą sygnału nie powala. Sam wiem to z doświadczenia - czasami dwa pokoje dalej sygnał był już niski, a prędkości korzystania z sieci bardzo obniżone. A dodatkowo informacja o tym, że przy korzystaniu z łącza kablowego nie ma problemu, utwierdza w przekonaniu, że zasięg jest zbyt słaby.
Najlepiej przenieś laptopa do tego samego pomieszczenia, w którym znajduje się LiveBox. Połącz go oczywiście przez WiFi i sprawdź, jakie prędkości się na nim osiąga, gdy jest blisko routera. Dodatkowo wejdź do panelu sterowania -> Sieć i Internet -> Centrum sieci i udostępniania i kliknij sieć bezprzewodową, tak jak na poniższym screen’ie. Jaki jest zasięg (ile kreseczek) i jaka prędkość sieci lokalnej? Taki sam test wykonaj w miejscu, w którym zwykle stoi laptop - czyli na piętrze poniżej. Wróć z rezultatami.
Czyli potwierdza to założenie, że problemy wynika ze słabego zasięgu.
Niestety LiveBox nie oferuje takiej funkcjonalności. Nie da się dołożyć do niego dodatkowej antenki.
Dokładnie tak - wymiana LiveBox’a na inny router z modemem ADSL powinna zmniejszyć problemy; najbardziej jeśli zakupisz urządzenie zgodne ze standardem n, które umożliwia większą prędkość transferu w sieci lokalnej oraz zdecydowanie większy jej zasięg.
Tak, to prawda. Bez podpięcia LiveBox’a do linii ADSL, może być problem z odbiorem telewizji TP. Niestety w tej chwili nie jestem w stanie sprawdzić, czy faktycznie tak będzie.
Niestety, w przypadku LiveBox’a nie jest to możliwe. Urządzenie nie ma dodatkowego złącza, do którego można by wpiąć dodatkową antenę zwiększającą zasięg.
Jedną z możliwości, oprócz zmiany routera, jest zmiana karty WiFi w laptopie na taką, która posiada dodatkową antenkę, na przykład na coś takiego - TL-WN722N lub TL-WN722NC. Kolejną zaś możliwością jest zastosowanie wzmacniacza sygnału, na przykład takiego - TL-WA730RE. Jakkolwiek by nie było, jeśli nie korzystasz z telewizji TP, najprościej i najefektywniej będzie po prostu zmienić router.
Czyli najprawdopodobniej korzystanie z telewizji od TP będzie niemożliwe. Pamiętaj tylko, by zakupiony router posiadał wbudowany modem ADSL - bez niego zmiana routera nie będzie możliwa. Gdyby pojawiły się jakieś problemy, oczywiście daj znać.