Ten gigabajt pamięci, którego brak, jest najpewniej przypisany jako pamięć dodatkowa na tekstury dla karty graficznej. Zatem wszystko jest jak najbardziej w normie.
Chyba czegoś nie dopisałem ja ma normalnego stacjonarnego PC a karty graf. nie mam z integrowanej tylko osobną Ati radeon 4850 - więc to nie to lecz dzieki
To nie dotyczy tylko kart zintegrowanych - dedykowanych także. Sam posiadam laptopa z kartą dedykowaną, do której - mimo posiadania własnej pamięci graficznej - jest przydzielona dodatkowa pamięć RAM. I nie dotyczy to bynajmniej jedynie laptopów, ale także komputerów stacjonarnych. Wielkość przypisanej pamięci RAM dla karty graficznej najczęściej konfigurowana jest w BIOS’ie - możesz więc samemu to sprawdzić.
Łatwo możesz sprawdzić czy to karta pobiera pamięć. Zainstaluj program Speccy. Uruchom i wybierz gałąź Grafika -> nazwa Twojej karty -> Pamięć Wirtualna. Jest to suma pamięci dedykowanej karty oraz pamięci RAM, z której karta korzysta. Na mój gust pojawi się tam wartość większa niż 512 MB.
Ciekawe. U mnie wykrywa. Zresztą wrzucam screen poniżej. Widocznie Speecy może niektóre dane wykrywać nie do końca poprawnie. Na przykład moje ROP’sy.
Można wartość tę sprawdzić także przy pomocy programy SiS Sandra - wtedy należy wybrać Displays And Display Adapter i w domyślnych ustawieniach (Class - Video Adapter; Device - dana karta graficzna) powinno w gałęzi Direct3D 11 Device oraz Direct3D 10 Device pojawić się wartość Texture Memory informująca o ilości pamięci RAM przeznaczonej na tekstury.
Wielkość tekstur to wielkość maksymalna, która może być - ale nie musi być - przypisana. Gdyby przypisano całkowity max, wtedy wyświetlana wielkość dostępnej pamięci w systemie będzie oczywiście mniejsza.
A w ile pamięci własnej wyposażona jest karta??
U mnie mam tak - 4GB pamięci; Sandra pokazuje 1,25 GB na teksturowanie, z czego 256 MB to pamięć karty. Zatem 1 GB przypisany jest do karty; informacja systemowa pokazuje natomiast dostępność pamięci na poziomie 2,99 GB - więc chyba się zgadza.