"Miękki reset" routera z poziomu komputera

Proszę o pomoc w następującej sprawie. Łączę się z neostradą poprzez WiFi, router to D-Link GO-DSL-N150. Router co jakiś czas się “zapycha” (brak połączenia z internetem), tak że konieczny jest tzw. “miękki reset” (krótkie przerwanie zasilania) w celu uzyskania nowego adresu IP. Czy jest jakiś prosty sposób, żeby wykonać taki reset z poziomu komputera? Mój system to Windows Vista.

Skąd masz pewność że to zapchanie routera? Możliwe że to zła konfiguracja?

marcin-4 , może logowanie po ssh i reset?

@tp-link: Wydaje mi się, że konfiguracja jest dobra, taki problem występuje sporadycznie, tzn. czasem przez kilka dni wszystko działa bez zarzutu i IP sam zmienia się raz na dobę, a czasem trzeba “pomóc” routerowi nawet kilka razy dziennie. Już nie mówiąc o tym, że są dni, że sam zmienia adres IP nawet co kilka minut.

@McDracullo: A mógłbyś napisać coś więcej, bo nie bardzo wiem, o co chodzi?

Co to za dostawca internetu?

TP S.A.

Hej,

Można też zalogować się do panelu administracyjnego urządzenia i skorzystać z odpowiedniej opcji ponownego uruchomienia urządzenia.

Pozdrawiam,

Dimatheus

A wiesz, jaka to by była opcja? Nie raz logowałem się, ale takiej opcji nie widziałem. Coś mi świta, że udawało mi się zmienić IP zmieniając jakieś ustawienia w routerze, a potem na powrót ustawiając tak, jak było, ale przyznam, że to dość pracochłonny sposób.

Hej,

Maintenance -> SysRestart. Zaznaczasz opcję Current Settings i klikasz Restart. Tyle. :slight_smile:

Widocznie słabo szukałeś, albo nie szperałeś po wszystkich opcjach. :stuck_out_tongue:

Pozdrawiam,

Dimatheus

Faktycznie, jest taka opcja. Powiem więcej: działa! =D>

Dzięki! :slight_smile:

Hej,

Praktycznie we wszystkich urządzeniach sieciowych zarządzanych poprzez WWW istnieje, lup istnieć powinna taka opcja. Wyobraź sobie, że taki router masz w trudno dostępnym miejscu - jak zrestartujesz urządzenie, gdy będzie to niezbędne? Będziesz wyłączał prąd w całym domu? :stuck_out_tongue: A tak logujesz się, klikasz i gotowe!

Pozdrawiam,

Dimatheus

Też wydawało mi się, że powinno to być możliwe i proste, tym bardziej więc zdziwiłem się, że tak trudno przyszła w tym wątku odpowiedź :wink: Wujek Google też nic konkretnego nie powiedział. Znalazłem jednak jakieś skrypty na innym forum: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic941139.html

Myślisz, że to by u mnie działało? Wydaje się, że to jeszcze prostszy i szybszy sposób - jedno, dwa kliknięcia i po sprawie.

Hej,

Zależy od tego, co chcesz osiągnąć. Skrypty, o których pisali użytkownicy, miały na celu zresetowania połączenia sieciowego bądź połączenia ADSL w routerze, bez fizycznego resetowania całego urządzenia, a z tego, co pamiętam, Tobie o to właśnie chodzi.

Czasami możliwe jest zresetowanie urządzenia z poziomu apletu Sieć w systemie Windows Vista/7/8 bądź Połączenia sieciowe w Windows XP. Klikamy na nazwę urządzenia i z menu możemy wybrać opcję restarty bądź wyłączenia.

Pozdrawiam,

Dimatheus

Chodzi po prostu o zmianę adresu IP i nic więcej (zachowanie dotychczasowych ustawień routera). Jak wynika z wątku, te skrypty do tego służą. Jeśli tak, to wiedziałbyś może, jak zrobić skrót na pulpit “tst10.exe /r:aa.txt”, o którym mowa w przedostatnim poście?

Mam Vistę, wszedłem do apletu Sieć, ale nie widzę tam opcji restartu. Jest tylko Wyłącz/Włącz, ale nie wiem, co czego to służy, bo ani nie zmienia IP, ani nie wyłącza internetu.

Hej,

No właśnie niekoniecznie. Sam na początku pisałeś, że resetujesz urządzenie, bo “się zapycha”. Jeszcze jakiś czas temu przerabiałem podobny problem z łączem UPC. Router też przywieszał się co jakiś czas i konieczny był restart. Przy odświeżeniu adresu IP problem naprawiał się na jakieś 5 - 10 minut i później sytuacja powracała. Natomiast restart urządzenia działał niezawodnie i na dzień był spokój.

Tak, służą do zresetowania połączenia PPPoE bądź ADLS - ale tak, jak pisałem wcześniej, to spowoduje naprawę problemu na kilka minut, jak dobrze pójdzie.

W niektórych urządzeniach niestety nie da się wymusić restartu tą metodą i pojawia się informacja, że urządzenie jest w trakcie łączenia bądź rozłączania i nie jest możliwe jego wyłączenie…

Generalnie trzeba mieć na dysku program Telnet Scripting Tool. Później tworzysz skrypt tekstowy z poleceniami i zapisujesz pod nazwą na przykład skrypt.txt. Następnie na pulpicie dodajesz skrót do programu tst10.exe (czyli Telnet Scripting Tool ) i dodajesz w skrócie programu parametr /r:skrypt.txt. Zapisujesz i gotowe. Po uruchomieniu skrótu automatycznie zostanie załadowany odpowiedni skrypt i przeprowadzone reset połączenia. Przykładowo ścieżka w skrócie może wyglądać tak:

E:\tst10\tst10.exe /r:skrypt.txt

Pozdrawiam,

Dimatheus

Masz na myśli “twardy” reset routera (ze wszystkimi ustawieniami)? U mnie też tak bywa niekiedy, że przez jakiś czas router stosunkowo często się przewiesza albo też rozłącza i ponownie łączy z internetem, zmieniając przy tym IP. To drugie jest szczególnie upierdliwe ze względu na częstość - zdarza się nawet co kilkadziesiąt sekund (często po nawiązaniu połączenia nawet jedna strona nie potrafi się do końca załadować, a już się rozłącza). Przy czym przeważnie kilka resetów “miękkich” (w samym routerze) po jakimś czasie rozwiązywało problem. Nie wiem, skąd on się bierze, może to wina dostawcy, a problem po jakimś czasie samoczynnie znika, a mi tylko się wydaje, że “naprawiam” router resetując go?

Hej,

Nie, mam na myśli restart urządzenia, czyli jego ponowne uruchomienie z zapisanymi przez użytkownika ustawieniami. Reset urządzenia - czyli jak Ty nazywasz “twardym resetem” - to przywrócenie ustawień urządzenia do wartości fabrycznych. W tym przypadku nie dawałoby to nic, poza koniecznością kolejnej konfiguracji. Generalnie reset urządzenia wykonujemy, gdy na przykład zapomnimy hasła do panelu lub gdy sprzedajemy urządzenie i chcemy wyczyścić je z własnych ustawień.

Nie lepiej więc zresetować go przez stronę WWW - oczywiście wybierasz opcję zachowania ustawień użytkownika.

Niestety jest bardzo prawdopodobne, że problem leży po stronie dostawcy - u mnie na przykład tak było. Mimo zgłaszanych problemów, sytuacja się nie poprawiała, aż pewnego pięknego dnia - gdy niemal kończyła mi się umowa - wszystko zaczęło działać poprawnie, choć po mojej stronie nie było żadnych zmian urządzenia czy jego konfiguracji.

Jeśli zaś chodzi o restarty, które wykonujesz, to generalnie jeden powinien wystarczyć, by połączenie znów było poprawne. Jeśli potrzebnych jest ich więcej, ale trudno zdefiniować ile, bo za jednym razem robisz 3 i jest w porządku, a za innym 15 nie pomaga, to ewidentnie Twoje restarty nic nie dają.

Możesz też spróbować zaktualizować oprogramowanie urządzenia, jeśli producent wersję nowszą udostępnia na swojej stronie.

Pozdrawiam,

Dimatheus

Domyślam się, że chodzi o to, co ja nazywam “miękkim resetem”, czyli czynność równoznaczną pod względem efektów z chwilowym odłączeniem zasilania routera?

Może i lepiej, ale wtedy jeszcze nie wiedziałem, jak to zrobić :wink:

A może to być wina działania samego routera? Dzisiaj miałem podobny problem - co kilkanaście-kilkadziesiąt minut router rozłączał mi samoczynnie połączenie z internetem i musiałem robić “miękki reset” przez przeglądarkę. W końcu wkurzyłem się i kilkakrotnie za jednym zamachem zresetowałem go przyciskiem do wyłączania routera (też oczywiście tylko “miękki reset”). Po tym router zaczął mi się rozłączać co kilkadziesiąt sekund. Po ponownym restarcie przez przeglądarkę znowu rozłączanie następowało znacząco rzadziej (co kilkanaście-kilkadziesiąt minut). Przypadek?

Może palnę głupotę (jestem laikiem), ale mam czasem podejrzenia, że rodzaj adresów IP, jakie mi są przydzielane, może wpływać na trwałość połączenia.

Hej,

Tak, chodzi o ponowne uruchomienie urządzenia z tymi samymi ustawieniami użytkownika.

Może tak być. I trudno sprawdzić to inaczej, niż przez podłączenie innego urządzenia. Generalnie jeśli masz możliwość pożyczyć bądź podmienić urządzenie na inne, warto spróbować. Z zakupem bym się wstrzymał, bo może się okazać, że router jest sprawny, a problemy leżą po stronie dostawcy łącza. Tak było w moim przypadku.

Jak dla mnie tak. Sposób restartu praktycznie nie ma wpływu na działanie urządzenia - restart to restart, bez względu na to czy został osiągnięty przez odłączenie zasilania, czy też wymuszony w panelu administracyjnym.

Ciekawa teoria, ale raczej mało prawdopodobna.

Generalnie możesz spróbować jeszcze jednego - ręcznego wpisania DNS’ów Twojego dostawcy internetu w ustawieniach routera, w sekcji WAN. Mógłbyś przypomnieć, od jakiego dostawczy masz łącze?

Pozdrawiam,

Dimatheus

Łącze jest od TP S.A. Jakbyś wiedział, jakie DNS-y mam wpisać, to poproszę o jakieś namiary.

Niestety, aktualnie nie mam możliwości zdobycia innego routera. Z tym że jest to router nowy - działa od jakichś 2-3 miesięcy. Ze starym nie było takich problemów. Ten też na początku działał dobrze, problemy, o których piszę, zaczęły się jakieś kilkanaście dni temu. Częste restarty są o tyle wkurzające, że dłużej niż poprzedni router łączy się z internetem (trwa to kilka minut). Przy tym wczoraj pojawiły się dodatkowo jakieś problemy z wejściem na stronę routera z przeglądarki, tj. strona często zwyczajnie się nie wczytuje (pomimo połączenia z routerem), więc o restarcie z poziomu komputera można wtedy zapomnieć.

No i dziwne trochę jest, że te częste restarty pojawiają się epizodycznie, tzn. przez kilkadziesiąt minut internet rozłącza się bardzo często, potem przez całą dobę jest spokój i rozłączanie występuje co kilkadziesiąt minut albo i wcale. Przy tym owe “epizody” nie występują o jakiejś stałej porze.