Mobilny Intel, jaki procesor wybrać?

Nadszedł czas, by córce wymienić komputer, albowiem:

  1. musi mieć sprawniejszy bo winien obsługiwać AutoCADa, a to ponoć żrące bydle,
  2. skoro musi mieć AutoCADa, a na wszystkie zamienniki marudzi - to musi mieć Windows (na wine, wersja AutoCAD raczej nie chodzi, z tego co widzę).
    Ze względu na to, że na Windows się nie znam i nie chce mi się rozpoczynać z nim walki od usuwania telemetrii w Win10, komputer najlepiej by był z Win7 lub Win8.1. Wobec tego, że współczesne notebooki najczęściej są z Win10, to pomysł kupienia czegoś starszego. Nie tu pies pogrzebany. Problem w wyborze procesora, bowiem od lat używając APU AMD kompletnie nie znam się na Intelach.
    Z tego co rozumiem, to procesory mobilne (współczesnych generacji) typu Celeron i Pentium raczej będą zbyt słabe. Pozostają zatem serie i3-7, które są w kilku generacjach. Tak wiem - co do zasady i3 słabsze od i5 a to od i7.
    Zasadnicze kryterium to wydajność w CAD, a ja kompletnie nie znam się na procesorach Intela.
    Czy zatem istnieje jakiś łatwy sposób połapania się w oznaczeniach Intela typu i5-6100U itp.?
    Czy procesor i7 starszej generacji będzie wydajniejszy od i5 nowszej?
    Czy i3 dla tego typu zastosowań w ogóle powinienem brać pod uwagę?
    Czy istnieje jakaś “granica” generacji poniżej której w ogóle już nie warto sięgać?
    Kilka przykładów:
  • i7, 2,13GHz, model L640
  • i5, 2,6GHz, model 2540M
  • i5, 2,6GHz, model 3320M
  • i5, 2,3GHz, model 2410M
  • i5, 2,5GHz, model 4200M
    Oświećcie w jakiś sposób lub wskażcie materiał, gdzie to jest sensownie wytłumaczone.
    Chodzi wyłącznie o procesory mobilne.

Intel wycwanił się jeszcze w inny sposób.

Oprócz określonej Generacji (Ivy/Haswell/Broadwell/Skylake/Kaby Lake/Coffee Lake)
Intel rozróżnia TYP procesora w oparciu o TDP.

What Do the Suffixes Mean?

C – Desktop processor based on the LGA 1150 package with high performance graphics
H – High performance graphics
K – Unlocked
M – Mobile
Q – Quad-core
R – Desktop processor based on BGA1364 (mobile) package with high performance graphics
S – Performance-optimized lifestyle
T – Power-optimized lifestyle
U – Ultra-low power
X – Extreme edition
Y – Extremely low power

Poprzednie generacje (Sandy Bridge i Ivy Bridge) wysoko wydajne jednostki dla laptopów oznaczały literami QM oraz XM

Od generacji Haswell wysoko wydajne jednostki do laptopów są oznaczane literami MQ, MX, HQ, EQ, EC

Oznaczenie K w modelu CPU oznacza odblokowany mnożnik.

Oznaczenie U albo Y oznacza niskonapięciowe CPU (wykastrowane) z niskim TDP ~ 10 W
Wysoko wydajne CPU mają TDP ~ 45 W

Najnowsze generacje CPU intela (od Skylake) dla wysoko wydajnych CPU ma oznaczenie HQ albo HK

Popularnym procesorem w wydajnych jednostkach jest i7 6700HQ (skylake) albo i7 7700HQ(kaby lake) (4 rdzeniowe potwory).

Jeżeli chodzi o i5 to 6300HQ (skylake) oraz 7300HQ (kaby lake) (4 rdzeniowe potwory)

THX, to pociągnijmy jeszcze owe “cyferki”. Zwykle jest ich 4. Czy pierwsza cyfra to generacja? Czy coś oznaczają pozostałe? (To, że “wyższy” numer zwykle będzie “lepszy” czyt. wydajniejszy - to tak intuicja podpowiada). Powiedzmy jednak mam 2 procesory, z których jeden jest np. 5700, a drugi 6300 - zakładając oznaczenia literowe takie same, raczej bawić się w 5700, czy już w 6300? (Pomijam, że prawodpodobnie nie otrzymam z procesorami 6/7xxx Win<10).
I drugie pytanie, jakie mi się nasuwa: procesor wcześniejszej generacji z oznaczeniem, że jest bardziej wydajny (czyli np. QM) i procesor nowszej generacji ze “zwykłym” oznaczeniem mobilnym (powiedzmy M). Teoretycznie, który winien być sensowniejszy?
(Jeszcze jeden TIP: choć komputer ma być mobilny, to nie jest dla mnie ważne, czy na bateriach pracował będzie 2 czy 5 godzin - kwestia oszczędności baterii jest pomijalna i kompletnie nie jest istotna).

W sumie, to jest jeszcze jedna alternatywa APU AMD>A6. W przeciwieństwie do wielu użytkowników, akurat do APU AMD jestem przekonany.

i7-6700HQ

i7 - rodzina CPU
6 - Generacja 6 (Skylake)
700 - Model CPU
H - Wysoko wydajna grafika (integra)
Q - 4 rdzeniowy


i5-6300U

i5- rodzina CPU
6 - Generacja 6 (Skylake)
300 - Model CPU
U - ultra niskie TDP > ultrabooki (a co za tym idzie niska wydajność ograniczona do max 2 rdzeni/4 w HT)


U intela liczy się wszystko.

Przykładowo

mój obecny CPU Intel Core i7-3610QM będzie wydajniejszy od Intel Core i7-6650U
ale procesor Intel Core i7-6700HQ będzie wydajniejszy od mojego CPU o około 600 punktów w cpubenchmark:

SRC: https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=891&cmp[]=2586&cmp[]=2654

Kolejny przykład: i5, 2,6GHz, model 2540M

3 polubienia

Dzięki. To jeszcze pomęczę. Czy ktoś z Was w ogóle używa AutoCAD? Co tam jest istotne/istotniejsze? Bo może zamiast silić się na i7-6xxxQM itp. lepiej jest kupić powiedzmy i5, czy nawet i3, ale z dużo większą ilością RAM (cenowo praktycznie na to samo wyjdzie, albo nawet będzie taniej).