Ekran musi być matowy i dobrze odwzorowywać kolory. Będzie służył przede wszystkim do programowania - zarówno do pisania kodu jak i projektowania GUI (w przypadku Androida). Fotografią zajmuję się bardzo amatorsko i może kiedyś to mi się znudzi (bardziej prawdopodobne) lub zajmę się tym tematem bardziej profesjonalnie. W związku z tym zależy mi na dobrym odwzorowaniu kolorów. Z drugiej strony zależy mi też na niskim czasie reakcji (filmy, gry). Nie jestem zapalonym graczem, nie gram “klanówek” przez sieć. Jeśli w coś gram, to zazwyczaj w trybie single-player dla rozrywki.
Teraz mam dylemat, jaki typ matrycy sprawdzi się najlepiej. Do programowania nie trzeba nic więcej niż TN. Do obróbki zdjęć i wideo (w ogóle przy pracy z grafiką) potrzebujemy dokładniejszego odwzorowania kolorów i tu przewagę ma IPS. Jednak są też wady - wyższy pobór prądu, potrzeba silniejszego podświetlenia, często to podświetlenie jest nierównomierne i wysoki czas reakcji.
Czy czas reakcji matryc IPS przy amatorskim graniu to poważny problem? Czy utrudnia np. obróbkę filmów, tworzenie/testowanie gier, inne niewymienione tutaj aktywności? I na odwrót, czy TN aż tak źle odwzorowuje kolory, czy może zależy to od konkretnego modelu? Są też pośrednie, np. VA, czyli kompromis między TN a IPS.
Podsumujmy wymagania:
Matowy ekran
Minimalna rozdzielczość - Full HD (1920x1080)
Dobre odwzorowanie kolorów (aktualnie amatorska obróbka zdjęć i wideo)
Niski czas reakcji (na tyle, aby zagranie w jakąkolwiek grę było znośne)
Brak migotania
Wczoraj znalazłem taki model - NEC MultiSync EA245WMi? Jest kilka wersji tego monitora.
Jaki monitor wybrać, na co zwracać uwagę, czego unikać? Polećcie jakieś modele.
Ostatnia kwestia - gdzie będzie podłączany - aktualnie do mojego 8-letniego lapka (karta ATI Radeon HD 545v), niebawem do stacjonarki lub nowego lapka.
Ja bym wziął albo dwa FHD IPS w tej cenie, albo jeden 4k HD IPS. Czemu IPS? Bo nie męczy wzroku i ma dobre odzwierciedlenie kolorów, do gier też się nadaje. Czemu dwa? Bo większa przestrzeń robocza w programowaniu czy montażu albo grafice jest zbawienna. Czemu 4k? Jak poprzednio - większa przestrzeń robocza, a w gry można grać w FHD nie mając przeskalowania jak grając np na matrycy FHD w rozdzielczości HD ponieważ 4k HD jest to matryca o rozdzielczości dokładnie 4 ekranów FHD, więc 1 pikselowi FHD przypadną ładnie 4 piksele na matrycy 4k.
W przypadku zakupu monitora 4k i tak rozważałbym w przyszłości dokupienie drugiego monitora, albo nawet dołożenie i od razu kupienie dwóch. Sam mam FHD IPS i szczerze mówiąc żałuję, że nie miałem/mam kasy na dwa, albo tymczasowo na jednego w 4k.
Czy czas reakcji matryc IPS przy amatorskim graniu to poważny problem?
Przestań wierzyć w bajki, kto normalny patrzy na czas jaki podaje producent, to jest nierealne z żadnymi testami się nie pokrywa, każdy producent podaje jak mu się podoba…
Dell U2715H - też tego polecam, sam mam 2x U2515H ale mam je blisko przysunięte i zamontowane na wysięgniku. Bardzo dobre bo nie męczą oczu oczywiscie jasność ustaw na max 50%
Dell U2715H to ciekawa propozycja i może skuszę się na ten monitor. Brakuje w nim jednak 2 funkcji jakie są w NEC EA245WMI - filtru światła niebieskiego i redukcji migotania (flicker-free). Przekonuje mnie rozdzielczość WQHD. Z drugiej strony czy potrzebuję aż 27". Obadam w sklepie.
Eizo EV2455-BK jest bardzo podobny do tańszego Nec MultiSync EA245WMi. Zawiera dodatkowo hub USB (raczej zbędny). Ewentualnie Dell U2417H ze względu na niską cenę.
Poczytam jeszcze recenzje i testy odwzorowania kolorów.
Na razie kupuję 1 monitor, a jeśli się sprawdzi i zabraknie przestrzeni roboczej, to dokupię drugi.
Mimo wszystko postaw na komfort pracy i jakość obrazu, monitor za 1,5k nie będzie powodował dyskomfortu w przypadku grania, tego możesz być pewien. Sprawdź jeszcze Asus 27 VZ27AQ . Spełnia wszystkie Twoje wymagania - matowa matryca FHD o wysokiej rozdzielczości 2560x1440 przyjazna dla oczu również dzięki technologii redukcji migotania Flicker free. Typ matrycy IPS zapewni Ci wysoki kontrast oraz lepiej odwzorowane kolory.