Muzyka w profesjonalnym studiu

Witam

Często słuchamy różnych albumów muzycznych, piosenek w radiu, itp. Rozumiem, że wykonujący piosenkę (śpiewający) to profesjonaliści. Ale czy mógłby ktoś opisać jak to wygląda od strony technicznej: przygotowywanie podkładu, nagrywanie wokalu, mastering. Słyszałem o programie, który nazywa się Celemony Melodyne. Podobno za jego pomocą można dokonywać istnych cudów w dziedzinie obróbki wokalu. Chciałbym poznać stronę techniczną tych zagadnień. Jak tworzy się podkłady od podstaw, chyba profesjonalni producenci muzyczni nie wykorzystują do tego Fruity Loops? Skąd biorą poszczególne dźwięki? Rozumiem, że po nagraniu wokalu wyrównywany jest poziom jego głośności. Powiem szczerze, że wielokrotnie próbowałem nagrać dobrą piosenkę, aby brzmiała profesjonalnie i było to, że tak się wyraże “czuć”. Ale jest to niezwykle trudne w domowych warunkach, gdyż pomimo, że posiadam: Adobe Audition 3, AutoTune, Celemony Melodyne i różne wtyczki VST-nie jestem w stanie tego zrobić. I tutaj pojwia się kolejne, bardzo istotne pytanie: Czy jeżeli fałszuję (śpiewam nieczysto) mogę sprawić, że mój wokal będzie abolutnie czysty? Czy w momencie gdy udam się do profesjonalnego studia muzycznego i zapłacę odpowiednią ilość pieniędzy, to jakość mojego wokalu znacząco się poprawi? Bo dość trudno mi uwierzyć w to, że miliony ludzi na świecie mają wyborną barwę głosu. Bo w końcu tylu jest wykonawców, a wszystie utwory, które słyszymy w radiu na pewno przeszły mastering. Czy ja w domowych warunkch z programami, które wymieniłem jestem w stanie nagrać piosenkę na dobrym poziomie? Czy jest to sztuka dla wybranych, którzy mają odpowiednie umiejętności wokalne?

W dziale mp3 pewnego portalu twórcy mogą zamieszczać swoje piosenki i jak widzę np. hip-hop, to słyszę bardzo dobry głos bez fałszu i to małolatów. Ja też tak potrafię, tego jestem pewien i zastanawia mnie w jaki sposób dokonują oni obróbki? Aby nie było słychać podczas wymawiania w naszym rodzimym języku: “ż, ź, ć,”. Jeśli ktoś mógłby mi wytłumaczyć jak dokonać tego przy moim sprzęcie, to byłbym bardzo wdzięczny. I żeby wokal utrzymany był na stałym poziomie głośności, interesują mnie wszelkie porady i wskazówki. :slight_smile:

Dodane 03.04.2009 (Pt) 1:18

I może wam zacytuję jedną opinię:

“Zgadzam się ja mam też ten sam problem nie mogę uzyskać wiedzy o istocie nagrywania wokalu te wszystkie bajki o akustyce pomieszczeniu to nie jest meritum sprawy próbowałem tego nic nie dało, chodzi tutaj o brzmienie takie jak się słyszy na płycie profesjonalnego muzyka niech to będzie ktokolwiek nie ważne płyta jest nagrana tak ,że wokalista choćby śpiewać nie umiał jak coś będzie mruczał albo szeptał pod nosem odnosisz wrażenie takie jak słuchasz jego wokalu,że brzmienie jest super i to jest cały sekret a nie umiejętności śpiewania…Wokalista może mówić i już chce się go słuchać takie jest brzmienie profesjonalne. Jak to się uzyskuje czy przez mix czy przez mastering tego nie wiem niestety…”

Zdziwiłbyś sięilu profesjonalistów używa właśnie FL STudio, znam 2 producentów hiphopowych, którzy sprzedali bitmaszynę, ponieważ FL oferował im to samo :stuck_out_tongue: Mój znajomy, również producent, który tworzy mi podkłady również zrezygnował z MPD na rzecz FL Studio, które oferuje dokładnie to samo co sprzęt. Osobiście również tworzę podkłady muzyczne na FL Studio, jest tam masa wtyczek do wstępnej obróbki, miksu i masteringu ale tylko wstępnego, z odrobiną wiedzy można zrobić bardzo profesjonalnie brzmiące utwory, lecz trzeba mieć nie tyle o tym pojęcie co bardzo wyostrzony słuch jak również bardzo dobry odsłuch, czyli nie zwykłe kolumny od kompa czy miniwieży za 400zł z ulubionego osiedlowego marketu o nazwie stonka :slight_smile:

Podkłady muzyczne tworzy się głównie z wyselekcjonowanych sampli, wycinanych w przypadku podkładów hiphopowych itp. z płyt winylowych czy cd z każdego utwory z czego tylko chcesz, jedynym ograniczeniem jest twoja fantazja. Większośc muzyków stawia jednak na instrumenty.

Wokale nagrywam najczęściej u kolesia na Cool Edicie, a koleś do masteringu oprócz sprzętu używa jeszcze wtyczek od Waves’a, potem doróbka na sprzęcie. Najważniejszy jest w tym wszystkim mikrofon, jeśli chodzi o wokal. Co do wyrównania głośności, oferuje to hard limiting zawarty w Cool Edicie czy hinting do odszumiania wokalu, również dostępna opcja w Cool Edit. Co do fałszowania, można to jakoś naprawić ale nawet najlepszy mastering nie sprawi, że będziesz śpiewał jak słowik, czyli fałsz można poprawić ale to nigdy nie będzie brzmiało tak samo jak ten który na prawdę ma głos a kto ma talent to najłatwiej poznać po tym, że nie śpiewa z playbacku (pod warunkiem, że akurat artysta nie choruje co również wpływa na barwę głosu i czasami jest jedynym rozwiązaniem aby nie zawieść fanów) :slight_smile:

Całość najlepiej zapisywać w formacie wave, jakość bezstratna, następnie przekonwertować do mp3 o najwyższej jakości, czyli 320kbps i jakoś to brzmi.

Możesz sobie odsłuchać moje jeszcze bardzo stare utwory na moim Myspace. Niedługo wrzucę coś świeżego :slight_smile:

Tak na marginesie, w wielu studiach i przez wielu profesjonalistów używany jest z tego co sam zauważyłem Cubase Steinberga.

Pozdrawiam!

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.

Dodane 03.04.2009 (Pt) 21:15

Nie wiem czy założyć nowy wątek, ale czy ktoś mógłby poprawić lekko mój wokal? To dosłownie 20 sekundowe partie ponagrywane w formacie wav. Jeśli tak, to bardzo byłbym wdzięczny.

Ewentualnie mógłbym się tym zająć ale to jak już to w następnym tygodniu. Wrzuć wokale i ewentualnie podkład na jakiś serwer spakowany jako rar, zip lub najlepiej tar.bz2 i podrzuć mi link na PW, wrzucaj na każdy serwer byle nie na wyslijto.pl, ponieważ ja mieszkam obecnie w Holandii a wyslijto.pl jest dostępne tylko i wyłącznie dla polskich IP.

Pozdrawiam!

Dziękuję Ci:)