Nauka programowania od podstaw

Witam wszystkich. Chciałbym zacząć naukę programowania, bo z tym wiąże (ogólnie informattyką się interesuję, a tak dokładniej to jeszcze nei podjąłem, ale się w życiu przyda), więc mam kilka pytań (proszę się nie śmiać ale jestem laik’iem w sprawach programowania):

  1. Od jakiego języka zacząć? A na jakim skończyć?

  2. Na google’ach jest pełno poradników, ale nie wiem który jest najlepszy dla mnie, czy moglibyście podać jakiś dla laik’a?

  3. Jakich programów używać do programowania?

  4. Kiedy będę wiedział że już dany język mam jako tako opanowany i mogę przejść do następnego?

Chęci mam ogromne, czasu też sporo, może Was to rozśmieszy, że mam dopiero 14 lat i chciałbym już teraz się chociaż trochę dokształcić w moim przyszłym zawodzie/zajęciu :smiley:

Bardzo proszę o pomoc.

Dziękuje.

PS. Wiem, że w programowaniu jest potrzebny język angielski, ale to nie problem bo angielski znam dobrze, więc nie patrzcie na to :slight_smile:

Wiesz, prawda jest taka, że znać język programowania to jedno, a dobrze programować - to drugie. Ja polecam Ci zacząć od C/C++, nie żadne tam PASCALE. I na dobrą sprawę opanować składnie i “sposób” pisania to kwestia tygodnia, funkcje masz w manualu który będzię Twoim przyszłym przyjacielem. Wyznacznikiem dobrego programisty jest to, jak rozwiązuje różne trudne problemy, a nie jak “pisze” na pałę licząc tylko na to, że program się skompiluje. Liczy się optymalny sposób pisania, przemyślenie problemu, dlatego też matematyka będzie Ci nieodzowna. No chyba, że zamierzasz później być webdesignerem, a nie programistą z prawdziwego zdarzenia. Bo to klepania stron to nawet matma nie jest Ci potrzebna.

Zaczynałem z tym samym pytaniem jak ty… :slight_smile: do rzeczy ja bym ci zaproponował jakieś podstawy w Pascalu, na opanowanie budowy pisania prostych programów, pojmowanie na czym tak naprawdę polega to:

http://www.pascal.eu.org/index.htm