witam,
Mam następujący problem. Po uruchomieniu komputera ładuje się Windows Xp Pro, pojawia się plansza logowania, wpisuję swój login i hasło. Dalej jest standardowa plansza “wczytywanie ustawień użytkownika”. Potem niestety pojawia się tylko pusty pulpit (z tapetą) i brak jakichkolwiek ikon, paska “menu start”, itd. Po naciśnięciu ctrl+alt+del wyskakuje “menadżer zadań” z uruchomionymi standardowymi procesami. Niestety brak na tej liście procesu “explorer.exe”. Ręczne uruchomienie go poprzez menu “plik -> nowe zadanie (uruchom)” nie daje żadnego rezultatu - proces nawet nie startuje. Dzieje się tak za każdym razem. Podobnie jest przy zalogowaniu się na użytkownika z prawami administratora jak i w trybie awaryjnym. Można za to uruchomić (prawie) dowolną aplikację na komputerze - od Worda, przez przeglądarkę firefox/ie8 aż do programów księgowych i kadrowo-płacowych. Wszystko działa z jednym “małym” wyjątkiem - brak explorera.exe i pulpitu/ikon.
Dokładnie taki sam problem miałem równo miesiąc temu - nie uruchamiał się explorer.exe. próbowałem różnych sposobów ale skończyło się na formacie i reinstalacji oprogramowania.
Konfiguracja kompa:
-
procesor AMD Athlon 5200+
-
1GB RAM
-
oryginalny WinXP Pro SP3
-
programy kadrowo-płacowe, księgowe, itd - komputer księgowego
-
program antywirusowy “AVG Network” (antywirus+antyspyware+firewall) z ustawionym cotygodniowym skanowaniem komputera
Próbowałem następujących rozwiązań, niestety nic nie pomogło:
1 - sprawdzenie pliku hosts i ewentualne wyczyszczenie go - zawierał standardową opcję “localhost 127.0.0.1”
2 - uruchomienie z menedżera zadań poprzez “plik -> nowe zadanie (uruchom)” pliku explorer.exe - proces w ogóle nie startuje
3 - uruchomienie z menedżera zadań poprzez “plik -> nowe zadanie (uruchom)” polecenia “control”
4 - przeskanowanie systemu pod katem spyware/adware - Spybot 1.6.2 z aktualnymi bazami nic nie znalazł
5 - uruchomienie z menedżera zadań poprzez “plik -> nowe zadanie (uruchom)” polecenia “sfc /scannow” - po przeskanowaniu plików nadal nie działa
6 - uruchomienie z poziomu konsoli odzyskiwania polecenia “chkdsk /r” - znalazł jakiś błąd i naprawił go jednak system nadal nie działa
7 - odinstalowałem ostatnie poprawki wgrane poprzez aktualizacje automatyczne - KB968816 (wmp9), KB956844, KB971961, KB 970653 - nadal nic
8 - podmieniłem plik explorer.exe z innego działającego systemu (oczywiście również xp pro sp3)
9 - “wyciągnąłem” poleceniem “expand” oryginalny plik “explorer.exe” z oryginalnej płyty WinXp Pro SP3
10 - poprzez witrynę http://www.virustotal.com przeskanowałem plik “explorer.exe” ponad 20 programami antywirusowymi - żadnych zastrzeżeń żaden z programów nie zgłosił
11 - wykluczam awarię sprzętową - podmieniłem komputer (dokładnie te same parametry), z wyjątkiem dysku, przy poprzedniej awarii i aktualny “nowy” właśnie się zepsuł a poprzedni komp księgowego działa bez najmniejszych problemów przy innym stanowisku.
Aktualnie ściągam z netu płytę cd z Kasperskym Live i jeszcze raz przeskanuję komputer. Jeśli to nie pomoże to zostaje mi już chyba tylko format dysku i reinstalka wszystkiego od nowa. Jakiekolwiek pomysły mile widziane. Mam czas z kompem do końca tygodnia. Wolałbym uniknąć formatowania i mozolnego wgrywania wszystkiego od nowa. Zwłaszcza, że dokładnie ten sam problem pojawił się miesiąc temu.
pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc