wiem, że to nie forum motoryzacyjne, ale zapewne wielu z was posiada autka i zna się na takich prostych sprawach.
Więc mój brat posiada opla corsę B. Wersja goła, jest w niej gniazdo zapalniczki jednak nie podłączone. Nie ma tam nawet kabli, chyba (te co na zdjęciu raczej od radia).
Dlatego prosiłbym o łopatologiczne wyjaśnienie co, gdzie i jak podłączyć ?
Szczególnie jakie kabelki (+/-) mają iść do gniazdka, do której blaszki mają być podpięte. Zaznaczę, że jest tam również żaróweczka.
Fotka niezbyt dobrej jakości - robiona telefonem mam nadzieję, że ktoś mi wyjaśni co i jak.
Na powiększeniu trochę widać te blaszki, ale nie wiem jaki kabelek gdzie podłączyć
Do środkowego styku podłączasz + , bezwzględnie po bezpieczniku!. Do zasilania żarówki dołącz 12V tak aby pojawiało się ono po włączeniu świateł postojowych(n.p. z wyłącznika oświetlenia). Masa prawdopodobnie będzie wspólna dla gniazda i żarówki, możesz ją poprowadzić z jakiegoś miejsca nadwozia. Koniecznie solidnie połącz przewód z nadwoziem na wypadek większego obciążenia gniazda(duże prądy).Na prawym zdjęciu masz złącze ISO do radia. Pozdrawiam.
Z reguły w skrzynce bezpiecznikowej w samochodach są wolne miejsca, jest 12 volt ale nie ma bezpiecznika. Włóż tam bezpiecznik a po bezpieczniku przewód do zapalniczki. Do zapalniczki z reguły daje się bezp. 20A. Masę podłącz tak aby znalazła się na tej metalowej tulejce w którą wkładasz zapalniczkę. Ten styk który pozostanie będzie do żarówki. To tak"łopatologicznie". A najlepiej gdybyś dysponował multimetrem, byłoby prościej.
-Ułatwi zdecydowanie. Choćby po to żeby sprawdzić który styk do czego służy i gdzie jest +12V. Z akumulatora możesz ale może uda ci się znaleźć nieużywane pole w skrzynce bezpiecznikowej to go wykorzystaj.Sprawdź na opisie bezpieczników na pokrywie, może nawet będzie tam któryś bezpiecznik przewidziany do tego celu w innej wersji. Odradzam podłączanie gniazda po stacyjce. Niewygodne gdy chcesz coś pozostawić podłączone ale wysiadasz i zabierasz kluczyki. Poza tym po co niepotrzebnie obciążać styki stacyjki. Kable użyj zdecydowanie miękką linkę o przekroju 4mm2, wystarczy. Kolory-czerwony+ a czarny jako masowy. Bezpiecznik jeżeli nie przewidujesz podłączania do gniazda jakichś wielkich obciążeń to 15-20A w zupełności wystarczy. Pozdrawiam.
Wszystko fajnie, pięknie, ale nie wiem jak podłączyć się pod bezpiecznik ? Mam dużo wolnego miejsca, jednak musiałbym wyjąć całą skrzynkę bezpieczników to raz, a dwa, to nie ma tam w wolnych miejscach tych takich blaszek, żebym mógł wpiąć bezpiecznik.
Jak to w końcu zrobić ?
A i orientuje się ktoś gdzie najlepiej podłączyć masę ? Szukałem jakiejś śrubki pod maskownicami koło siedzeń, ale niestety nic tam nie ma.
Faktycznie w wolnych polach"elektrowni" nie ma styków pod bezpieczniki. W tym układzie najlepiej pociągnąć kabel plusowy od akumulatora. Można(n.p. w Norauto) dostać gotowe kawałki kabla wraz z gniazdem bezpiecznikowym. Ten bezpiecznik umieścisz od strony akumulatora aby mieć do niego łatwy dostęp. Masę można pociągnąć z dowolnego miejsca. Zasadą jest aby było to najbliższe możliwe miejsce od odbiornika, czyli gniazda zapalniczki. Połączenia muszą być pewne, nie na lakierze czy na skorodowanej blasze.
-to nie musi być Norauto. W każdym sklepie gdzie sprzedają na przykład akcesoria do CarAudio dostaniesz to bez problemów. Może jakiś elektryk samochodowy poratuje. Radomsko to miasto przecież. Dasz radę .
Kupujesz 1 kabel albo 2 kable. Do niego końcówki takie, w które wpinasz kabel a na końcu jest takie oczko - które podłączysz pod akumulator. Z drugiej strony końcówki pasujące pod zapalniczkę, ewentualnie przylutuj kable do zapalniczki.