Operacje arytmetyczne w systemach liczbowych


(szpon5) #1

Witam serdecznie, na początek przepraszam bo nie wiedziałem gdzie temat zamieścić, ok więc tak o:

Bardzo potrzebuję pomocy, teraz bierzemy w szkole operacje arytmetyczne a nie bardzo to rozumiem. Szukałem na google, ale tam nie zrozumiale jest wyjaśnione. Potrzebuję Operacje Arytmetyczne we wszystkich systemach liczbowych (oprócz dwójkowego), najbardziej potrzebny mi w systemie 10. Żeby było dokładnie wyjaśnione jak to się robi, o co z tym chodzi itd... - byle jaki system oprócz dwójkowego tutaj mile widziany, oczywiście operacje arytmetyczne na nim. Za pomoc bardzo, ale to bardzo dziękuję.


(GL1zdA) #2

Nie bardzo rozumiem o co ci chodzi? Szczegolnie w systemie 10 - przeciez to zwykle dodawanie, odejmowanie itd...


(Ryan) #3

Operacje arytmetyczne w każdym systemie pozycyjnym wyglądają tak samo. Jeśli potrzebujesz opisać jak się je wykonuje - zastanów się, czy potrafisz opisać liczenie pod kreskę (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, pierwiastkowanie). Jeśli tak - to masz swoją odpowiedź.


(nintyfan) #4

Do prezentowania wyniku w postaci określonego systemu liczbowego, używasz ciągu formatującego w printf. Przykład w C:

unsigned int dziesiatkowo=8;

printf("Liczba 8 w dziesietnym zapisie to %o w osemkowym",dziesiatkowo);

Do pobrania wartości w systemie ósemkowym, używasz funkcji scanf:

unsigned int wartosc;

scanf("%o",&wartosc);

Wszystkie operacje arytmetyczne przeprowadzasz normalnie, tylko komunikujesz się z użytkownikiem przy użyciu jakiegoś systemu liczbowego.


(szpon5) #5

Ja właśnie zacząłem naukę w 1 Technikum, więc jestem z tym początkujący. Nintyfan, chyba dobrze mi odp, ale nie rozumiem tego. Wyjaśnij mi co to jest to printf, snacf jakieś, unsigned - czarna magia dla mnie to jest

PS: Systemy liczbowe, wszystkie zamiany systemów liczbowych ja rozumiem doskonale. Z szesnastkowego na dwójkowy, na odwrót, z dwójkowego na dziesiętny itd........ i obliczać w tych systemach też umiem. Umiem robić działania pod kreską (pisemne) - dzielenie, mnożenie, dodawania, odejmowania


(nintyfan) #6

Żeby wyświetlić coś na ekranie, musi to być zapisane w odpowiedni sposób. Wydając rozkazy do wykonania jakiś operacji arytmetycznych, nie zawsze musisz wiedzieć, w jakim systemie komputer przechowuje liczby.

Dlatego, jedyną rzeczą w tym programie(którą trzeba obmyślić) są procedury komunikowania się z użytkownikiem. Postać do wysłania na ekran, to tekst w odpowiednim kodowaniu, to samo tyczy się postaci danych wprowadzonych przez użytkownika.

Funkcje printf i scanf nie tylko, odpowiednio wyświetlają/pobierają jakieś dane, ale również dokonują odpowiedniej konwersji za nas!! Oznacza to, że nie musisz się o nic martwić, a pisanie programu konwertującego liczby jest bez sensu, gdyż zawsze będzie to tekst zapisu liczby w systemie szesnastkowym, tekst zapisu liczby w systemie ósemkowym, itd.

Te całe unsigned int, itd. to tylko elementy odpowiedniego języka programowania. Napisz może najpierw, w jakich językach umiesz programować.