Optymalizacja strony, a usuwanie plików multimedialnych

Wiem że kiedyś zrobiłem wielką głupotę. Kilka lat temu jak zacząłem tworzyć stronę, dodawałem sporo plików multimedialnych typu fotografie, mp3 czy animowane gify. Z biegiem czasu wiele zaczęło się zmieniać i publikowałem artykuły, które znacznie bardziej przyciągały czytelników. Użytkownicy pozostawiali komentarze co sprawiło że strona ożyła.

 

Nie będę obwijał w bawełnę, planuję odchudzić serwis z multimediów, ponieważ oprócz pustego ruchu i potężnego transferu, absolutnie nie wnoszą nic pożytecznego dla strony, więc stały się tylko problemem. Chciałbym jakoś umiejętnie bez drastycznej szkody dla serwisu pozbyć większości plików.

 

Przekierowania nie wchodzą za bardzo w grę ponieważ dotyczyłoby to aż 50k linków. Jak to wygląda przedstawiam poniżej.

 

Statystyki transferu z 10 dni

 

jpg    Image    737,612    46.2 %    42.82 GB    44.1 %
    
gif    Image    164,634    10.3 %    32.30 GB    33.3 %

    
mp3    Audio file    118,159    7.4 %    9.22 GB    9.5 %

 
png    Image    71,348    4.4 %    2.96 GB    3 %

 

jpeg    Image    5,278    0.3 %    724.62 MB    0.7 %

 

Mam pytanie do specjalistów, czy jest sposób żeby po usunięciu plików strona nie ucierpiała aż tak bardzo w Google?

A nie lepiej przenieść pliki multimedialne na CDN z zachowaniem schematu adresowania i w .htaccess zrobić tylko przekierowanie?

CDN przeważnie działa tak że przekierowuje użytkownika do najbliższego serwera według lokalizacji i tu pojawia się problem. Rozważałem wcześniej uruchomienia CDN, ale jak się okazuje robot Google będzie indeksował każdą zmianę adresu z hostów CDN :frowning: .

CDN co do zasady tak działa, że przekierowywuje użytkownika na najbliższy serwer.

Druga kwestia to w jaki sposób jest to zrealizowane.

Zasadniczo jeśli kierowanie odbywa się na poziomie DNS-ów to Google nie powinno negatywnie na to zareagować.

Jak załączysz CDN to automatycznie zmienia się adres zdjęcia z twojadomena.pl/folder/jakistamobrazek.jpg na hostcdn.com/twojadomena.pl/folder/jakistamobrazek.jpg. Host CDN dodawany jest za każdym razem inny w zalezności od lokalizacji użytkownika, który odwiedzil stronę. Zawsze jest wybierany najbliższy serwer przekierowujący.

 

Problem chciałem też w ten sposób rozwiązać i napisałem profilaktycznie temat na DP żeby się upewnić i tak jest że dla robota google będzie zawsze innym adresem.

 

Trudno będę musiał tak czy siak odchudzić stronę, więc usunę 60 % tych plików, niech się dzieje co ma się dziać. Domena stara 8 letnia to może google boot szybciej wyniucha zmiany i niedziałające urle wywali z indeksu.

No nie do końca.

Jeśli CDN jest zrealizowany na poziomie DNS-ów to przy zapytaniu do hostdns.com zwracany jest adres IP serwera znajdującego się najbliżej użytkownika.

Edit:

Wtedy:

[UŻYTKOWNIK\_PL] -> A dnshost.com @ [DNS] -> [SERWER_PL]

[UŻYTKOWNIK\_US] -> A dnshost.com @ [DNS] -> [SERWER_US]

W ten sposób nazwa domenowa jest stała, a zapytania są kierowane do najbliższego hosta CDN-u.

Wiem że można w ten sposób, płatna usługa Cloudflare ma coś takiego i chyba Amazon. Korzystałem z darmowego pluginu Photon, który jest całkowicie nie konfigurowalny.