Mam pytanie o internet światłowód. U rodziców na osiedlu domków jest koszmarny ADSL od Orange (stare okablowanie na słupach, w porywach 10Mbit w całej dzielnicy), teraz będzie światłowód. Jak to wygląda od strony technicznej (wymiana)?
rozumiem, że do samego urządzenia (FunBox 3.0) musi być dociągnięty bezpośrednio światłowód a stary kabel telefoniczny w kosz?
telefon analogowy wpinamy bezpośrednio do FunBoxa?
czy bez problemu pozostaje się przy tym samym numerze?
czy są jakieś “kwiatki”, problemy z Orange światłowód?
1-światłodód podciągnięty bezpośrednio do domu(routera)
2-do Funboxa nie podłączysz starego telefonu(analogowego) tego który teraz używasz,można podłączyć telefon VoIP i zrezygnować ze starego telefonu lub zostawić stary telefon,linia do starego telefonu musi wtedy zostać.Można(nie jestem pewien na 100%) przenieść numer stacjonarny na VoIP tylko są dwa małe minusy:
nie masz telefonu, gdy padnie ci zasilanie w domu
nie masz telefonu, gdy padnie ci internet.
Problemem jeśli tak to można nazwać jest routing pozatym szybkość internetu światłowodowego nie ma co porównywać do neostrady.
To nie jest do końca prawda. Praktycznie 99% obecnie używanych aparatów telefonów stacjonarnych nadaje się do VoIPa. Oczywiście może tak nie być jeżeli ktoś ma aparat “zabytkowy” z wybieraniem impulsowym a nie tonowym. Mówiąc prościej taki stary telefon z kręconą tarczą jak no w “Stawce większej niż życie”. Ja już dawno przeszedłem na VoIPa i z tego powodu nie kupowałem aparatu. bo miałem już słuchawkę przenośną.
Dzięki za odpowiedź. Nadal więc nie wiem. W domu są standardowe telefony analogowe bezprzewodowe (są obecnie wpięte w usługę analogową z Neostradą). Czy da się ich użyć przy FunBox 3.0, czy muszą być to VOIP?
Jeżeli to są telefony bezprzewodowe to bardzo dobrze. Że teraz pracują w sieci analogowej to nie szkodzi. Mają wybieranie numerów tonowe i to wystarczy. Nie są na tarczę i nie wybierają 1(jedynki) 1 impulsem a 9 (dziewiątki) dziewięcioma impulsami (piknięciami) i tylko o to chodzi. Telefon do VoIPa to taki sam aparat tu nie potrzeba żadnej nowoczesności. Bramką VoIP jest FunBox 3.0. Problem by istniał gdybyś Np z Orange wykupił tylko Internet a usługę telefonu chciał np z halonet.pl. Wtedy najprawdopodobniej Orange by ci zablokowało w FunBox3.0 usługę Bramki i musiałbyś sobie kupić dodatkową Bramkę VoIP. (Rozglądałem się za takim rozwiązaniem i mnie tak pouczono)
Ty (oczywiście zakładam) kupujesz obie usługi u tego samego usługodawcy więc problem nie istnieje.
Dzięki, o to mi chodziło. Tak, chodzi mi o taki sam zestaw, czyli teraz rodzice mają (na kilka komputerów):
Neostrada, co ledwo wyciąga czasami 8Mbit (warunki techniczne),
telefon stacjonarny (kilka aparatów).
Przejście będzie na światłowód. Komputery i okablowanie ogarnę, zastanawiałem się tylko czy telefony (aparaty) będą pasować, ale już widzę, że ogarnę to.
Podczas wymiany łącza ISP ma obowiązek dostarczyć CPE. W UPC generalnie każda zmiana niesie za sobą wymianę urządzenia na nowe, podejrzewam że tu jest podobnie.
Jeśli telefon był w Orange i numer należy do nich lub jest u nich zarejestrowany, to zamienią telefonię analogową na telefonię VoIP.
Niekoniecznie musi to być FunBox. Orange lub też wciskać Zyxelle czy inne takie z oddzielnym ONT. Na CPE będą skonfigurowane już VLANy pod usługę Internetu i VoIP.
Zwykły telefon zadziała, ja miałem w UPC telefonię VoIP. Normalny telefon analogowy działał bez problemu. To nie jest VoIP taki jak u usługodawców VoIP, do tego jest po prostu wydzielony VLAN, a bramka jest na routerze.
W jednej z instytucji Orange proponował przejście z linii analogowej na VoIP i nie wspominano o konieczności wymiany telefonów. Te routery mają porty RJ-11.
Ja mam klienta, powiedzmy, że biznesowego, dlatego spodziewałem się, że ich potraktowano lepiej. Ten ZyXell potrzebny jest tylko do VoIP, bo ma RJ11 i bramkę, ale całe szczęście dla mnie, mogę ONT podpiąć do MT, bo telefonia pozostała analogowa (klient nie dogadał się z Orange) i mogę to badziewie ZyXella schować do szafki.