Oznaczenia dysków i partycji według Grub (Linux bootloader)

Oznaczenia dysków i partycji według Grub Legacy (Grub ver. 0.97).

Obecnie popularny wśród wielu dystrybucji Grub, linuksowy bootloader, oznacza dyski i partycje w swój trochę odmienny sposób, które przyjmuje taką postać:

(hdx,y)

gdzie:

hd - niezależnie od rodzaj dysku (ATA/SATA, inne) zawsze przyjmuje takie oznaczenie;

x - kolejność dysku oznaczana cyfrą od 0;

y - kolejność partycji oznaczana cyfrą od 0;

Jak widać w przeciwieństwie do oznaczeń Linuksa, kolejność dysku oznaczana jest w tym przypadku nie literą od a do z a cyfrą. Kolejność dysków i partycji jest przez Gruba liczona od 0 (słownie zera), czyli:

0 - to pierwszy dysk lub partycja (według Linuksa przyjąłby oznaczenie literą a );

1 - drugi dysk lub partycja (według Linuksa przyjąłby oznaczenie literą b ) itd.

Sektor rozruchowy MBR oznaczany jest przez Linuksa jako hda lub sda (przykład dla pierwszego dysku twardego), natomiast przez Gruba jako (hd0).

Przykład 1.

System został zainstalowany na pierwszej partycji pierwszego dysku twardego, który należy dodać do listy wyboru Grub. W takim wypadku dysk i partycja przyjmą oznaczenie:

  • linuksowe - sda1 ;

  • Gruba - (hd0,0);

Ponieważ, jak pisałem wyżej, Grub oznacza dyski i partycje od 0 a nie od 1 jak robi to Linux i można to opisać prosty wzorem matematycznym.

x = a - 1 , gdzie a = 1 , ponieważ oznacza pierwszy dysk, b = 2 itd.

y = n - 1 , gdzie n to kolejność partycji.

W tym wypadku:

a = 1 ;

n = 1 ;

x = 1 - 1 = 0 ;

y = 1 - 1 = 0 ;

Należy podstawić do wzoru oznaczeń Grub, czyli:

(hdx,y)

Otrzymuje się:

(hd0,0).

Przykład 2.

System został zainstalowany na pierwszej partycji drugiego dysku twardego, który należy dodać listy wyboru Gruba. W takim wypadku dysk i partycja przyjmują oznaczenie:

  • linuksowe sdb1 ;

  • Gruba - (hd1,0);

Czyli:

x = b -1 , gdzie b = 2 , ponieważ oznacza drugi drugi dysk;

y = n - 1 , gdzie n to kolejność partycji na tym dysku;

W tym wypadku:

b = 2 ;

n = 1 ;

x = 2 - 1 = 1 ;

y = 1 - 1 = 0 ;

Należy podstawić do wzoru oznaczeń Grub, czyli:

(hdx,y)

Otrzymuje się:

(hd1,0).

Jak widać nie jest to skomplikowane trzeba tylko pamiętać o zasadzie na jakiej Grub przyjmuje oznaczenia.

Pozdrawiam!