Pętle C++. Wyjaśnienie

Witam. Jak w temacie.

Jestem bardzo początkujący, ucze się programowania dopiero od tygodnia.

Czy mógłby mi ktoś wyjaśnić bardzo prostym językiem kiedy i do czego stosować daną pętle (do, while, for) ??

Mam z tym bardzo duże problemy, nie mogę się tego nauczyć i załapać co i jak, myślę, że z innymi rzeczami będzie mi łatwiej, a te pętle to jest masakra.

Pozdrawiam.

Zaczniemy od pętli do-while. Wykonuje się ona dopóki nie zostanie spełniony warunek (np. i < 5, i mniejsze od 5, jeśli i będzie większe lub równe to przerywa się jej wykonywanie). Pętla do-while wykona się przynajmniej raz. Przydaje się to gdy musisz i tak wykonać jakąś operację zawartą w pętli a warunek i tak jest nie spełniony. Załóżmy, że i=7 i wtedy w pętli do-while można wykonać działanie a=8+i. Mimo że warunek nie jest spełniony to do zmiennej a przypisana zostanie wartość 8+7 czyli 15.

Pętla while tak jak wyżej wykonuje się do kiedy nie zostanie spełniony warunek. Może się ona w ogóle nie wykonać gdy np. i będzie równe 6 (przykład wyżej).

Pętla for jest dobra gdy np. musimy wykonać coś ileś razy (można inne pętle również wykorzystać ale ta jest najwygodniejsza)

Załóżmy że chcesz wyświetlić literę “a” 10 razy.

for(int i=0;i<10;i++)

{

cout<<"“a”;

}

int i =0 deklaracja zmiennej,

i<10 pętla będzie się wykonywać 10 razy (dopóki i będzie mniejsze od 10)

i++, zwiększanie wartości i o 1 z każdym przebiegiem pętli.

Pętla for jest też niesamowicie przydatna w poruszaniu się po tablicach. Elementy w tablicy są ponumerowane od 0 do n. Tak samo możesz ustawić pętle for żeby startowała od 0 a kończyła na n i dzięki temu do każdego elementu tablicy można przypisać jakąś wartość.

Dzięki za odpowiedź, ale nie mogę tego skumać. Ale napewno te wyjaśnienie mi się przyda.

Jeśli dałbyś radę jeszcze prościej to wytłumaczyć :slight_smile: (chyba, że się nie da) to będę bardzo wdzięczny.

for wykonuje się n ilość razy,możesz sobie wstawić wyświetlanie zmiennej i w pętli