Płyta Główna z miejscem na dwa procesory - porada/opinia

Witam,

Jestem filmowcem amatorem, działam na programach do obróbki i kompresji obrazu.

Obecnie z racji zainteresowań zastanawiam się czy by nie zainwestować w nowy sprzęt i przy tym rozważam płytę główną z dwoma procesorami. Czy ktoś miał już może styczność z tego typu rozwiązaniem? Czy lepiej może zainwestować w płytę na jedno gniazdo procesora ale procesor np. cztero lub sześcio rdzeniowy wstawić?

Jak masz dużo kasy i bardzo zależy Ci na zwiększeniu wydajności (czas to pieniądz), to poszukaj jakichś płyt dwuprocesorowych (większość to modele serwerowe) dla procesorów Intel Xeon. Tylko płyty takie są drogie i trudno dostępne.

Zastanów się jednak, czy Twoje oprogramowanie wykorzysta oba procesory.

Wersja tańsza to porządna płyta jednoprocesorowa i szybki procesor Intela (najlepiej bez blokady mnożnika i przetaktowany) i dużo pamięci RAM (16-32 GB), która jest tania, oraz dysk systemowy SSD + macierz RAID (np. 0 lub 10) na obrabiany materiał filmowy.

Ja bym poszedł w stronę pojedynczego CPU z wieloma rdzeniami/wątkami + do tego karta grafiki z technologią CUDA, którą programy wykorzystałyby podczas renderowania znacznie je przyspieszając.

Taniej czy nie, lepszym rozwiązaniem jest pojedynczy CPU. Płyty wieloprocesorowe, to głównie rozwiązania serwerowe, w związku z tym należy zacząć od analizy tego, czy system operacyjny którego używasz, oraz oprogramowanie z którego korzystasz będzie w stanie zadziałać na takim sprzęcie. Procesory “cywilne” nie są przystosowane do pracy wieloprocesorowej, więc jak już wspomniał Pablo_Wawa - będziesz “skazany” na serwerowe wersje CPU. Co więcej - zazwyczaj płyty takie wymagają droższych pamięci wykorzystujących korekcję błędów ECC. I teraz najważniejsze: podwojenie liczby procesorów nie przekłada się na dwukrotny wzrost wydajności.