Cześć, od pewnego czasu interesuje mnie grafika 3D, chciałabym się zacząć rozwijać w tej dziedzinie. Wcześniej trochę bawiłam się w Sketchupie (wymagały tego studia), spodobało mi się i myślałam nad nauką kolejnego programu, bardziej rozbudowanego i pozwalającego na większe możliwości.
I tu pojawiają się pytania. Który z programów byłby najlepszy? Blender? 3ds Max? Czy może inny i czego w ogóle wymaga rynek? Chciałabym się zająć wizualizacjami albo animacjami. Czy bez rysunku dam sobie radę? I jak z płatnymi szkoleniami, warto?
Witam
Jak widzę ciężko dostać odpowiedź, a ja też nie pomogę zbyt wiele, ale podpowiem coś z Blendera.
Miałem swego czasu zajawkę na 3D (oczywiście zbyt wolny rozwój mnie zdemotywował - Ty tego nie rób bo to potężna dział i w przyszłości mogą być dobre pieniądze). Jako samouk ciężko było ruszyć z czymś konkretnym, ale po 1-2 miesiącach udało mi się nawet zarobić
Dużo korzystałem z tutoriali z Youtuba - ogarnąłem mega fajny (jak moje umiejętności) dom z animacją, zastawę porcelanową, samochód oraz kilka innych drobiazgów.
Według mnie jest to potężne narzędzie, co wiąże się z sporą ilością nauki, ale sam program to pikuś, bo tak na prawdę liczy się Twój zmysł i poczucie estetyki. Programy o podanej tematyce (ZAWSZE) są analogiczne. Inny interfejs, skróty klawiszowe to nie przeszkoda. Czasem różnią się funkcjami, ale zazwyczaj działają podobnie.
Kiedy przenosiłem się z grafiki rastrowej na wektor myślałem że oszaleje, ale na spokojnie podejście do tematu i teraz nie ma dla mnie różnicy między używaniem dwóch rożnych programów. Jeśli przerzucisz się na Blendera, zobaczysz że będzie podobnie.
Pozdrawiam
Łukasz
"Czy bez rysunku dam sobie radę? I jak z płatnymi szkoleniami, warto?"
Tak grafik 3D nie musi rysować. Nie warto wszystko jest w necie tylko trzeba umieć znaleźć. Wejdź na cgpersia.com i zdobądź login na forum i peers.
"Który z tych programów jest lepszy?"
W obu zrobisz to samo szybciej lub wolniej. Wszystko zależy od skilla
Pytanie bardziej powinno brzmieć w jakiej branży chcesz pracować i czy jako pracownik etatowy czy jako freelancer?
Bo jako freelancer nikogo nie obchodzi na czym robisz (sam płacisz za licencję a jeśli umiesz robić to samo co ktoś na płatnym sofcie to + dla ciebie liczy się tylko np .fbx .obj)
3D to głównie:
- Film
- Reklama
- Gry
- Architektura
Z tego co widzę to bardziej bym ci polecił iść w animację w Autodesk Maya bo potrzeba dobrych animatorów. Osób które robią assety np do gier albo architektoniczne wizualizację jest sporo i małe są zarobki.
Jeśli chodzi o programy to na rynku mniej więcej to tak wygląda:
Animacja : Autodesk maya + Motion Builder (edycja motion capture)
VFX - Nuke Studio (jak chcesz np robić przy starwarsach w przypadku jak jesteś freelancerem Blackmagic Fusioin)
3D (Modelowanie) - Blender/Modo/Max/Maya (tak jak przedtem albo patrzysz pod firmę albo jak ci wygodznie we wszystkich zrobisz to samo) + Zbrush (Do rzeźbienia)
Renderowanie - Vray / Corona / Arnold (teraz wbudowany w Maxa i Maye) / Octane
Co do architektury to pewnie Autocad + 3dsMax (choć można by było zastąpić maxa Blenderem bez problemów)
Ciekawym narzędziem do sprawdzenia swoich sił w animacji może być Source Filmmaker dostępny na Steam.