Od nowego roku rośnie VAT i ceny Neostrady, niestety z tego co mówi błękitna linia nie przysługuje z tego tytułu wypowiedzenie umowy ! Czy na pewno?
Wzrost cen usługi Neostrada z powodu podwyżki VAT o 1% od 2011, nie powoduje możliwości wcześniejszego rozwiązania umowy z TP.SA, bez żadnych konsekwencji.
VAT-u nie płacisz Telekomunikacji Polskiej, tylko Urzędowi Skarbowemu.
Na rachunku widnieje pozycja “cena netto” (którą dostaje sprzedawca) + VAT (który dostaje budżet państwa). Sprzedawca tylko pobiera VAT w imieniu państwa, bo ma taki ustawowy obowiązek, później go odprowadza. W pewnych warunkach, np. mieszkaniec innego kraju lub osoba prowadząca działalność gospodarczą, można odzyskać cały zapłacony VAT.
Nie przysługuje, poniważ wzrost stawki VAT jest przyczyną niezależną od TP.
Nie o 1%, tylko o jeden punkt procentowy.
Osoba fizyczna nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, jedynie zarejestrowani podatnicy VAT (VIES) mogą odliczać podatek VAT.
Sprzedawca nie pobiera VATu w imieniu państwa, sprzedawca ten VAT generuje, i jego obowiązkiem jest rozliczenie go z VATem naliczonym i powstała różnica zostaje wniesiona do US lub w razie nadwyżki naliczonego można złożyć wniosek o zwrot.
Kwestię “mieszkańca innego kraju” lepiej zostawić, ponieważ dla osób niezaznajomionych z VATem może być to tochę skomplikowane (well, większość osób nie wie czym się różni wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów lub usług od importu towarów lub usług)