Połączenie WiFi w komputerze znika, gdy podłączam laptopa


(Gardner) #1

Witam.

Normalnie jestem skory do poszukiwania odpowiedzi na moje pytania samodzielnie, ale tym razem jestem w kropce.

Może najpierw nakreślę jak sytuacja wygląda. Do routera z modułem WiFi (Pentagram Cerberus P6331-42) podłączone są zazwyczaj trzy komputery (2 stacjonarne [jeden Windows XP Professional, drugi Windows 7 Professional] + laptop [Windows 7 Professional/Ubuntu 12.04]) + 2 smartfony. Jeden komputer jest podłączony przez kabel ethernetowy i ma ustawiony statyczny adres IP. Drugi komputer i laptop są podłączone przez WiFi i również mają ustawiony statyczne adresy IP. Smartfony oczywiście po WiFi z dynamicznymi adresami. Sieć ma maskę 29 bitową (255.255.255.248), co daje 6 adresów do użycia (pierwsze 4 są przypisane dla routera i komputerów, a ostatnie 2 przeznaczone są do puli DHCP). Sieć ma ustawione filtrowanie po adresach MAC. WiFi ustawione jest w tryb b+g, na szóstym kanale (w okolicy nikt z niego nie korzysta). Sieć zabezpieczona jest przy pomocy hasła WPA2.

Teraz do meritum: problem polega na tym, że komputer stacjonarny łączący się przez adapter WiFi ma zasięg i bez problemu łączy się z Internetem do czasu podłączenia do tej samej sieci laptopa (nieważne pod jakim systemem). Wtedy to komputer traci połączenie przez WiFi, wskaźnik zasięgu wskazuje 0% (chociaż wyszukiwanie sieci działa zwracając siłę sygnału około 50%) i oczywiście kompletnie traci dostęp do Internetu. Co ciekawe dzieje się tak tylko w momencie podłączenia laptopa. Podłączenie któegokolwiek smartfona (Nexus S, HTC Hero) nie powoduje tego samego efektu. Wszystkie adresy są poprawne, nie ma konfliktów. Adresy MAC także są różne… pytałem profesora od sieci komputerowych na mojej uczelni, niestety nie miał pomysłu co może być przyczyną tego stanu. Drugi komputer (podłączony przez kabel ethernetowy) problemów nie tworzy, wszystko ładnie działa, więc co może być przyczyną?

Proszę o poradę, jestem w kropce :frowning:


(Dimatheus) #2

Hej,

Na początek gratulacje za obszerne opisanie problemu, bo to bardzo rzadko się zdarza. Przechodząc do meritum…

:arrow: Statyczne IP zdefiniowane jest w ustawieniach sieciowych w systemie operacyjnym czy też sam router nadaje stałe IP lokalne do poszczególnych urządzeń na podstawie ich adresów MAC kart sieciowych?

:arrow: Sprawdzałeś czy problem istnieje w sytuacji, w której adresy IP są dynamiczne - przynajmniej w przypadku laptopa?

Pozdrawiam,

Dimatheus


(Gardner) #3

Nie, komputery mają statyczne IP przypisane na stałe w konfiguracji systemów. DHCP jest przeznaczone tylko dla dwóch wolnych adresów. Zmiana na laptopie / komputerze / obu urządzeniach adresu na dynamicznie przyznawany nic nie zmienia, laptop za każdym razem odbiera dostęp do WiFi komputerowi (ale nie innym urządzeniom w sieci np. smartfonom).

PS: dopiero teraz zauważyłem, że nazwa tematu jest bez sensu… kiedy kończyłem posta wyciąłem połowę z nazwy… jak widać wyszło gorzej…

PS2: już poprawiłem :slight_smile:


(roobal) #4

Sprawdź na domyślnej masce podsieci dla tej klasy adresowej czy problem również występuje. Jakiś czas temu na jednym z routerów (akurat TP Link) miałem podobny problem, ustawiłem tę samą maskę i z niektórymi stronami nie mogłem się połączyć, analiza Wiresharkiem wykazała, że połączenie ze zdalnym serwerem jest resetowane i do dziś nie mogę dojść czy to wina routera czy czegoś innego. W ustawieniach LAN prawdopodobnie domyślnie masz ustawiony protokół routingu RIPv2, po stronie WAN prawdopodobnie domyślnie RIPv1, spróbuj zmienić po stronie WAN na RIPv2.

Zmieniałeś może ustawienia RTS (Ready To Send) i/lub CTS (Clear To Send)?

Spróbuj może przeanalizować przy pomocy Wireshark co się dzieje w momencie utraty połączenia i próby ponownego jego nawiązania.


(Dimatheus) #5

Hej,

A co w sytuacji, gdy wszystkie komputery uzyskują adres IP automatycznie poprzez serwer DHCP routera?

:arrow: Gdy odwrócimy sytuację z komputerami - tzn. najpierw podłączymy do sieci laptopa powodującego problem, a dopiero po tym komputer stacjonarny - problem będzie pojawiał się nadal?

:arrow: Dla pewności - karty w laptopie i komputerze stacjonarnym są zupełnie inne? Jakie?

Pozdrawiam,

Dimatheus


(Gardner) #6

Nieważna jest kolejność podłączania urządzeń do sieci. Komputer dołączając do sieci, w której już jest laptop… no cóż, efekt jest ten sam. Laptop używa wbudowanej karty Intel Wireless 3945, natomiast komputer adaptera TP-Link. Co ciekawe ta sama konfiguracja działała dobrze przez długi czas…

No ciekawe, ciekawe. Niestety u mnie w ogóle połączenie w komputerze znika, jakby nie działało tylko kilka stron to pół biedy. W wolnej chwili przekonfiguruję całą sieć i dam znać o wyniku. Na teraz mogę powiedzieć, że nie zmieniałem wartości RTS/CTS. RIP jest wyłączony, nie potrzebuję go.


(roobal) #7

Wczoraj właśnie doszedłem dlaczego ja mam problemy z siecią przy masce 29 bitowej (ogólnie innej, niż domyślna, najlepsze jest to że na adresacji 10/8 i 172.16/12 w ogóle nie miałem wyjścia do internetu), okazało się, że winny był firewall na routerze, trochę dla mnie to dziwne, prawdopodobnie to jakiś błąd w oprogramowaniu. W związku z tym sprawdź może ustawienia zapory w twoim routerze. Miałem kiedyś tego Pentagrama, szkoda że go się pozbyłem z ciekawości sprawdziłbym to u siebie :wink:


(Gardner) #8

Mam chwilę, więc zajrzałem do konfiguracji routera. Niestety router jest idiotoodporny i po prostu jest włącznik/wyłącznik firewalla. Brak konfiguracji. Są jeszcze filtry, ale od dawna nic tam już nie ustawiałem, a router przechodził ze 3 factory resety. Dla pewności sprawdziłem i również są puste. Pierwszy raz nie mam pojęcia co może powodować takie dziwaczne zachowanie (tym bardziej, że działało, działało i przestało…). Późniejszym wieczorem sprawdzę jeszcze zmianę niestandardowej maski 29 bitowej na domyślną 24 bitową i dam znać jak poszło.

Dodane 02.12.2012 (N) 14:32

OK, przepraszam, że post pod postem, ale: przeprowadziłem eksperyment ze zmianą maski na normalną, klasową 24 bitową i… nic. Dalej jest tak jak było. Komputer dostępu do sieci nie ma, a laptop i owszem. Powoli zaczynam się zastanawiać, czy to nie jakaś czarna magia typu laptop kradnie zasięg, jakkolwiek niedorzecznie to brzmi (tym bardziej, że komputer jednak widzi te 50% sygnału).


(Dimatheus) #9

Hej,

:arrow: A po wyłączeniu firewalla cokolwiek się dzieje?

:arrow: Próbowałeś aktualizacji firmware’u urządzenia?

:arrow: Jakiej zapory sieciowej używasz na komputerze stacjonarnym?

Niekiedy zmiany po stronie dostawcy łącza mogą powodować takie śmieszne problemy. Sam zmagam się z podobnymi - z łączem od UPC, modemem Cisco i routerem TP-Link, który często gubi internet. Najśmieszniejsza jest sytuacja, gdy tylko na części sprzętu brak dostępu do sieci, a na reszcie dostęp do sieci jest niczym nie ograniczony.

Mało prawdopodobne - karta musiała by generować bardzo mocny sygnał, a przy kartach wbudowanych w laptopy trudno uzyskać dużą moc. Ewentualnie spróbuj - jeśli masz taką możliwość - wyłączyć kartę wbudowaną w laptopa i podłączyć go do sieci kabelkiem bądź z użyciem innej karty WiFi.

Pozdrawiam,

Dimatheus