Pomoc w doborze serwerów RACK

Witam ! Potrzebuję pomocy do projektu(tak, jestem studentem, przyznaję się). Tworzę sieć dla firmy okienniczej. ok 160 hostów w tym drukarki i VOIP.

Założyłem że ta firma będzie potrzebowała:

  • serwer pocztowy - do wymiany maili pomiędzy pracownikami firmy no i klientami czy filiami firmy
  • serwer e-sprzedaży - do przechowywania zamówień, utrzymywania baz danych produktów, kont użytkowników
  • serwer www - obsługa strony WWW w tym strony sklepu internetowego
  • serwer plików - wymiana plików pomiędzy pracownikami
  • serwer VOIP

I teraz moje pytanie brzmi: Czy potrzebuje 5 osobnych serwerów (urządzeń), czy np. jeden serwer uciągnie kilka funkcjonalności, które podałem wyżej ? Prosiłbym jeszcze o przykłady sprzętu. Mam nadzieje, że mi pomożecie, bo nie proszę was o to żebyście zrobili projekt za mnie tylko proszę o poradę, która pomoże mi zrozumieć jak to działa.

A masz budżet podany? Jak duże obciążenie tych serwerów? Czy chcesz uwzględniać OS, licencje, backup, NAS, UPS, switch/switche (np. dodatkowo pod SAN)?

  • dwie fizyczne maszyny (ciężko powiedzieć o RAMie, dyskach, bo nie wiem jak duże obciążenia bazą danych systemu sprzedaży, WWW) - no ale przy obecnych cenach chociaż te 24GB/maszynę,

  • klaster HA (wirtualizacja) - np. VMWare (dość sporo pójdzie wtedy na licencje HA), lub np. x2 dwie licencje na Windows 2012R2, instalacja na osobnych maszynach 2012R2, z tego klaster Hyper-V (jak jest kasa, to do tego NAS), na maszynach po dwie instancje 2012R2, czyli w sumie cztery serwery 2012R2 rozłożone na dwa hypervisory, gdzie w przypadku awarii jednej z maszyn drugi przejmuje całość). Jak sobie rozdzielisz to Twoja sprawa:

  1. DC, serwer pocztowy (chociaż serwer pocztowy można wrzucić w chmurę),

  2. FS

  3. WWW

  4. VOIP / CMS.

Wszystko zależy od budżetu.

Można np tak:

  1. DC lokalnie 1 serwer, nie potrzebuje dużo + drugi serwer w MS Azure jako maszyna wirtualna w chmurze MS.