Poszukiwany linux z funkcją persistent

Potrzebny mi będzie pendrive z systemem (najlepiej linux) z funkcją persistent. Mówię szczerze, że w Linuxach jestem zielony i chciałbym usłyszeć od specjalistów na co patrzeć, co w jaki sposób ugryźć, jaką dystrybucję wybrać itp.

Służyć on będzie głównie do przechowywania plików/dokumentów, które będą na bieżąco edytowane na różnych komputerach.

W zasadzie może być to dowolna dystrybucja. Wystarczy założyć osobną partycję na pliki, która potem będzie montowana po wystartowaniu systemu z pendrive.

Niekoniecznie partycje - może być to w zasadzie nawet pliko-partycja, a więc zwykły plik z systemem plików podmontowywany jako partycja /home.

A funkcja persistent zachowa mi np. “zainstalowane” aplikacje, układ wszystkiego itp ? Jeśli tak, to jaką dystrybucję polecacie ?

A jakie dokumenty chcesz edytować? Domyślnie zainstalowany pakiet biurowy zawiera mnóstwo dystrybucji.

Aplikacji Ci nie zachowa, ale ustawienia i pliki tak.
W celu w pełni autonomicznego systemu, który zachowuje wszystko, czyli aplikacje i ustawienia to najzwyczajniej zainstaluj dowolną dystrybucję na pendrive zamiast na dysku twardym.
Można też użyć Unetbootin lub Universal USB Installer, aby utworzyć pendrive z plikiem “persistent file” i działa to jako tako w Ubuntu.

To mógłbym zainstalować np minta na pendrive i zrobić go bootowalnego ?

Tak, z tym, że musisz ręcznie ustawić partycje w instalatorze i miejsce gdzie ma się znajdować bootloader.

Jeżeli robisz boot dla UEFI to zrób np. tak.

/dev/sdx1 -> mount na /boot/EFI <- np. 100MB partycja z EFI (bootloader)
/dev/sdx2 -> mount na “/” <- np. 8GB partycja root na system
/dev/sdx3 -> mount na /home <- np. 15GB partycja “domowa” na pliki i ustawienia użytkownika

Dla bootowania na zwykłym BIOS będzie to bez partycji EFI, a bootloader będzie MBR /dev/sdx (gdzie sdx to pendrive)

ok, jutro z tym powalczę, jak coś mi nie będzie szło to dam znać. Jeszcze pytanko, którego Minta wybrać ?