Praca magisterska; programowanie - sugestie w wyborze tematu

Witam,

zwracam się z prośbą o pomoc w wyborze tematu pracy magisterskiej. Na co dzień zajmuję się programowaniem, głównie w języku php z wykorzystaniem języków js, technologii ajax, opierając się głównie na frameworku symfony. Studiuję bezpieczeństwo informacji w systemach teleinformatycznych i chciałbym napisać pracę mniej więcej z tego zakresu, natomiast - jak wiadomo, praca magisterska powinna zawierać aspekt badawczy, analizę na podstawie wybranego zagadnienia i tu chciałbym się w jakiś sposób wykazać. Proponowałem przedstawienie metod i sposobów ataków na serwisy internetowe, w sumie ciekawy temat, ale jak to promotor powiedział - ciężko będzie wykonać badania z tego zakresu, żeby nikogo nie posądzili o cracking. Może nadto przesadzona ta interpretacja, jednak nie chciałbym robić czegoś na siłę, wbrew zaleceniom promotora.

Tak na prawdę nie czuję się ograniczony w tym zakresie, stąd taki ogólnikowy rzut na moją sytuację. Czy macie może jakieś pomysły czego mogłaby dotyczyć praca magisterska łącząca powyższe zagadnienia?

Za każdą sugestię z góry dziękuję.

Pozdrawiam,

hoobert.

Pytanie tylko, czy musisz koniecznie badać (atakować) kogoś? Można użyć starszych wersji popularnych skryptów aby pokazać luki - np. SQL Injection, CSRF, XSS, tego typu dziur jest multum w starszych wersjach. Szczerze to nie wiem czy to jest dobre rozwiązanie (do magisterki to mi daleko), ale badanie na czymś żywym, co nie należy do Ciebie byłoby faktycznie złym rozwiązaniem. Można także połączyć to z tym co robisz, np. pokazać, że frameworki zapewniają z marszu pewien poziom ochrony (o ile się nie mylę, symfony w formularzach załatwia przez tokeny problem CSRF).

lukasamd , dzięki za sugestię, przemyślałem sprawę i temat, na który mnie naprowadziłeś będzie dla mnie idealnym rozwiązaniem :slight_smile:

Pozdrawiam.

Nie ma sprawy, cieszę się, że mogłem pomóc, choć za wiele nie powiedziałem.