Problem z dostępem do danych - brak uprawnień


(SilberPunkt) #1

Witam społeczność dobrychprogramów.pl!

Zwracam się do Was z prośbą o pomoc w rozwiązaniu problemu dostępu do danych zapisanych na dysku przenośnym mojego znajomego. Urządzenie to WD My Passport o pojemności 1TB z USB 3.0 i systemem plików NTFS. Na dysku tym zgromadzono wszelakiej maści pliki posegregowane w wielu folderach. Problem dotyczy tylko jednego z nich - zawierającego między innymi prywatne zdjęcia, filmy, archiwa, pliki wykonywalne, dokumenty itp. Zdecydowana większość z nich posiada ikonę z żółtą kłódką, ale nie wszystkie, np. archiwa *.rar nie mają kłódki. Każda próba otwarcia takiego pliku kończy się komunikatem o braku uprawnień natomiast próba rozpakowania archiwów kończy się komunikatem o błędzie (brak dostępu).

Przejrzałem mnóstwo witryn i przeczytałem kilka poradników o nadawaniu uprawnień i przejmowaniu plików i folderów na własność i choć proces przebiega pomyślnie a według systemu posiadam wszelkie uprawnienia do plików to dalej nie da się ich odtworzyć.

Sprawdziłem ten dysk pod kątem infekcji - Comodo IS nie znajduje nic podejrzanego.

Czy macie może jakiś pomysł co jeszcze sprawdzić lub zrobić by wyjaśnić tę sytuację?


(Hrathen) #2

Żółta kłódka to oznaka, że pliki są zaszyfrowane, i kwestia uprawnień do plików nie ma tu nic do rzeczy.
Zrób tak: na folderze który ma tę kłódkę kliknij prawym przyciskiem, wybierz właściwości, w zakładce ogólne, na samym dole w sekcji atrybuty wybierz zaawansowane. I tam na dole masz opcję: szyfruj zawartość, aby zabezpieczyć dane ( może być inaczej, mam angielską wersję systemu, więc tłumacze to, co widzę u siebie) - okienko przy tej opcji powinno być zaznaczone ptaszkiem. Po jego odznaczeniu i kliknięciu “OK” pliki powinny zostać odszyfrowane.


(SilberPunkt) #3

Bardzo dziękuję za pomoc. Sugestie przekazałem znajomemu. Jak tylko dowiem się czegoś o efektach - dam znać!