Problem z dyskiem twardym - wykrywa i nie wykrywa

Witam tak jak w temacie. Posiadam dysk SEAGATE 4000GB SATA 3 128GB CACHE od pół roku, i od 2 dni mam problem, że dysk raz wykrywa raz nie wykrywa, a jest to bardzo ważny dysk bo mam tam masę zdjęć itp. I teraz pytanie, co się może dziać, że tak się dzieje ? Jak chce duża część plików skopiować to po chwili dysk z nika i znowu się pojawia.

To nie jest istotne, istotne jest abyś jak najszybciej skopiował dane z tego dysku na inny.
Jeżeli masz możliwość sprawdź dysk również na innym komputerze i innym kablu SATA.

Jak już skopiujesz dane to można robić jakieś testy powierzchni, parametrów smart itd.

Znikanie dysku to raczej problem z zasilaniem np. obluzowane, odkształcone złącze zasilania dysku. Ale trop jest dobry zaczyna się od najprostszych rzeczy czyli od okablowania.

Nie znam się na tym, i zaczałem bawić się kabelkami to nieraz było tak, że przy włączaniu komputera on już na starcie się wieszał. Myślisz że ten kabel SATA jest trzaśnięty ? Kiedyś wszystko było ok i nagle coś się stało ?

Tak się zawsze dzieje, a pomyśl teraz, że kiedys miałeś „ważne dane”, a rano wyskakuje Ci komunikat: „Spokojnie przyjacielu, zaszyfrowalismy Twoje dane, ale jak zapłacisz 5 Bitcoinów, to może Ci odszyfrujemy” - dane przepadły lub tracisz kilkadziesiąt tysiecy złotych na okup. :slight_smile:

Po zrobieniu kopi i, którą zasugerował Sadaj, zrób jeszcze jedną, która będzie leżała w szafie na dysku zewnętrznym/USB. MINIMUM, absolutnym minimum, są dwie poparwne kopie ważnych danych na dwóch niezależnych nośnikach (nie w jednym urządzeniu). :slight_smile:

virus,bios,kontroler SATA,zasilacz,uszkodony kabel lub zmiana portu ,płyta główna.

zmień kabel zasilania zasilacz-HDD lub czasem pomaga wyciągniecie wtyczek kabla SATA z płyty i HDD i włożenie z powrotem .
Spróbuj jeszcze zaktualizować sterowniki również firmware HDD

Psw. Segate coś nie ma ostatnio dobrej passy z dużo pojemnościowymi HDD - więc może być i wadliwy