Problem z UEFI i dyskiem hdd 1tb. Nie wykrywa go za pierwszym razem

Mam irytujący problem z dyskiem na którym jest system. Bios przestawia mi ustawienia. Sprawa wygląda tak. Wchodzę w UEFI. Później w opcje tego jaki dysk ma startować pierwszy i widzę że zamiast Hitachi widzę Samsunga. Samsung jest uszkodzony i nie nadaje się na system. Przestawiam więc na Hitachi gdzie jest win 7 i daje zapisz z restartem. Komp się resetuje i uruchamia system normalnie, widząc dysk Hitachi. Zamykam system i mam to samo. UEFI zamienił Hitachi na Samsunga i system się nie odpala. Tylko kreska z czarnym tłem miga po ekranie startowym płyty głównej MSI. Tylko reset i ponowne ustawienie boot priority w UEFI daje możliwość uruchomienia systemu.

Nie wiem jak mam naprawić ten błąd. Ponieważ nie znam się wystarczająco na UEFI, a to pewnie w nim jest przyczyna. Dodam że wymieniłem baterie od biosu licząc na to że coś to zmieni, ale nic to nie dało.

Dodaje zdjęcia ze statami dysku i płyty.
Imgur
Imgur

Jeśli ktoś wie co może być przyczyną proszę o pomoc.

UEFi w najnowszej wersji masz?

1 polubienie

Byłoby dobrze gdybyś zamieścił obrazek pełnego okna Zarządzania dyskami komputera. Da to możliwość stwierdzenia, który z dysków ma jaki styl partycji, GPT czy MBR.

Raczej nie. Nigdy go nie aktualizowałem. Jak był od nowości taki został.

Nie wiem jakie to ma znaczenie ale obydwa są MBR. Dawniej na samsungu był win 7 i pewnie dlatego.

Imgur

Odepnij tego Samsunga od płyty głównej, uruchom system u=i potem podłącz ponownie. Może pomoże.

Zamień sloty SATA. Nawet jeśli UEFI nie chce pamiętać ustawień to powinien startować z pierwszego dysku. Zapewne ten zły jest podłączony do slotu nr. 1

Pytanie: Po co ci podłączony drugi dysk skoro nie działa? Przechowujesz i korzystasz z jakiś danych na nim?

Proponuję ustawić w UEFI tylko ten dysk jako punkt bootowania. Wszystkie inne dyski przełączyć w tryb disabled/nieaktywny.