Problem z wiatrakiem na radiatorze CPU (nie BOX)

Witam,

 

Kupiłem nowy procesor Phenom II x4 945 (95W) w ramach rozbudowy starego procesora i dostałem wraz z nim chłodzenie Arctic Freezer Pro 7 Rev. 2. Wszystko to działa na płycie głównej GA-M68MT-D3 a zasilane jest przez OCZ 500 SXS 2.

 

Problem jest w tym, że po podłączeniu wiatraka, na początku nie chciał on działać - stare chłodzenie BOX, oraz BOX od tej 945 działał idealnie. Wyciągnąłem więc baterię, żeby zresetować ustawienia, jednak wciąż nie chciał się kręcić. Wszedłem w BIOS i zmieniłem ustawienia wiatraka na PWM (coś takiego, nie znam się), po czym wszystko ruszyło (choć nie od razu). Ucieszony myślałem, że problem został rozwiązany, jednak podczas gry (na szczęście sprawdzałem ciągle temperaturę) okazało się, że wiatrak przestał się kręcić!

 

Szybki restart, wyłączyłem komputer, odczekałem chwilę i znów wszedłem w opcje BIOS’u, zmieniając po kolei na wszystkie możliwe sposoby kontrolę wiatraka, w końcu ruszył. Jednak obawiam sie, że kiedyś problem może powrócić - w najmniej odpowiednim momencie - i uszkodzę sprzęt…

 

Teraz pytanie, w czym problem? Zasilanie? Płyta nie obsługuje tego chłodzenia? Trzeba coś pozmieniać w BIOSie (najnowsza możliwa wersja)? Obecnie, bez obciążania komputera temperatura wynosi 46*C (wg speed fan’a)

 

 

Pozdrawiam

 

Skro się nie znasz, jak piszesz, to wejdź do BIOSu i wybierz ustawienia standardowe, czyli “Load Optymized Defaults” > Enter na pozycji, zatwierdzenie zmian (Yes) i restart komputera. BIOS wybierze optymalne ustawienia wentylatora.

To pierwsze co zrobiłem (właśnie dlatego, że się nie znam :slight_smile: ) i nie działało, na “auto” również. Dopiero po ustawieniu na to PWM, zaczęło działać.

Wobec tego ustawienie pozycji CPU Fan Smart Control na Enabled i pozycji CPU Smart Fan Mode na PWM załatwia sprawę, pod warunkiem, że kabel wentylatora jest 4-przewodowy i ma takąż wtyczkę.