Cytat z Pomocy systemu Windows:
Omówienie usługi Pulpit zdalny.
Dzięki usłudze Pulpit zdalny systemu Windows XP Professional użytkownik pracujący na innym komputerze może uzyskiwać dostęp do sesji systemu Windows uruchomionej na jego komputerze. Znaczy to na przykład, że użytkownik może połączyć się z domu z komputerem w pracy i uzyskiwać z domu dostęp do wszystkich swoich aplikacji, plików i zasobów sieciowych, z których normalnie korzysta w pracy. Gdy wychodząc z pracy, pozostawi niektóre programy uruchomione, po powrocie do domu może uzyskać dostęp do swojego pulpitu w pracy i korzystać z tych programów.
Gdy użytkownik łączy się z komputerem w pracy, usługa Pulpit zdalny automatycznie blokuje ten komputer, tak że nikt inny nie będzie mógł uzyskiwać dostępu do znajdujących się na nim aplikacji i plików. Po powrocie do pracy komputer można odblokować, naciskając klawisze CTRL+ALT+DEL.
Usługa Pulpit zdalny umożliwia uruchomienie na jednym komputerze aktywnych sesji więcej niż jednego użytkownika. Znaczy to, że wielu użytkowników może pozostawić swoje aplikacje uruchomione i zachować stan swoich sesji w systemie Windows, nawet jeśli na komputerze są zalogowani inni użytkownicy.
Dzięki funkcji szybkiego przełączania użytkowników można łatwo przełączać się na tym samym komputerze między różnymi użytkownikami. Załóżmy przykładowo, że użytkownik pracujący w domu zalogował się na komputerze w biurze w celu zaktualizowania raportu o wydatkach. W trakcie pracy ktoś z rodziny potrzebuje skorzystać z komputera, aby sprawdzić ważną wiadomość e-mail. Pierwszy użytkownik może odłączyć Pulpit zdalny, pozwolić drugiemu zalogować się i sprawdzić pocztę, a następnie ponownie połączyć się z komputerem w biurze i kontynuować pracę nad raportem. Funkcja szybkiego przełączania użytkowników działa na komputerach samodzielnych oraz komputerach z grup roboczych.
Usługa Pulpit zdalny pozwala korzystać z wielu scenariuszy, między innymi:
Praca w domu - umożliwia dostęp z domu do zadań wykonywanych na komputerze w pracy, w tym pełny dostęp do wszystkich urządzeń zdalnych i lokalnych.
Współpraca - pozwala na przykład udostępnić pulpit koledze z innej firmy w celu zanalizowania kodu, zaktualizowania prezentacji programu Microsoft PowerPoint lub sprawdzenia poprawności dokumentu.
Udostępnianie konsoli - pozwala wielu użytkownikom korzystać na jednym komputerze z oddzielnych programów i sesji konfiguracyjnych.
Do korzystania z usługi Pulpit zdalny są potrzebne:
Komputer z systemem Windows XP Professional (komputer „zdalny") połączony z siecią lokalną lub Internetem.
Drugi komputer (komputer „domowy") zapewniający dostęp do sieci lokalnej przy użyciu połączenia sieciowego, modemu lub połączenia wirtualnej sieci prywatnej (VPN). Na komputerze tym musi być zainstalowana aplikacja Podłączanie pulpitu zdalnego, nazywana wcześniej klientem usług terminalowych.
Odpowiednie konta i uprawnienia użytkowników.