Programowanie - uzupełnienie podstaw

Witam,

Do tego postu zachęcił mnie wpis na blogu http://www.dobreprogramy.pl/Administrator-Programista-A-moze-Tester,Blog,27313.html

Jestem studentem, który jeśli chodzi o programowanie to jest samoukiem. Jedyne co miałem na studiach to podstawy pascala (pierwszy semestr), podstawy assemblera (drugi semestr). Następnie nastąpił przeskok w programowanie obiektowe w AktviNet w środowisku C#.

Aktualnie jeśli jest potrzeba napiszę inne programy w C#, które z powodzeniem używam, ale tak jak napisałem - jestem głównie samoukiem z zapewne wieloma brakami, Np nie wiem jak czytać dokumentacje bibliotek - gubię się w tym. Chciałbym też się zapoznać z pewnymi rzeczami, z którymi każdy programista powinien być zaznajomiony.

Dlatego proszę Was o pomoc. Z czym powinienem się zaznajomić, jakieś poradniki dotyczące dokumentacji? Coś co Wam pomagało zaczynać. Angielskiego się nie boję.

  1. Musisz sam się określić, w jakich języku / technologii chciałbym programować. Na temat który język lepszy / gorszy pierdyliard flame war, szkoda tylko że niezbyt merytorycznych.

  2. Studia nie uczą programowania. Ja też jestem samoukiem, programuje zawodowo od trzech lat, studiuje od dwóch i mam porównanie. Musisz się uczyć sam. Zresztą języki ciągle się rozwijają i nawet po studiach sam będziesz musiał się douczać. Więc się przyzwyczaj, tak będzie do końca Twojej kariery zawodowej.

  3. Chyba każdy język ma swoją mniej lub bardziej oficjalną dokumentację i społeczność. IHMO to najpewniejsze i najpełniejsze źródło wiedzy. Dokumentacja wbrew pozorom zwykle nie jest zbyt trudna w lekturze.

  4. Książki bywają lepsze i gorsze. Na Twoim miejscu szukałbym raczej nowszych wydań, choć mi bardzo się podoba m.in. “Thinking in C++” wydane chyba w 2003.

  5. Aby nauczyć się dobrze programować, musisz jak najwięcej programować. Tak samo z dokumentacją. Ćwiczenie czyni mistrza.