Przekierowywanie portów w serwerownii

Witam. Znalazłem mały serwer i w kilka osób postanowiliśmy postawić go wykorzystać stawiając na nim serwer minecrafta w szkolnej pracowni. Wybór padł na Minta 12. Wszystko działa jednak do serwera nie ma dostępu z Internetu. Powstało kilka problemów. Pierwszym z nich jest przekierowanie portu, dostawcą Internetu jest Netia, nauczyciel mówi że konieczne jest dzwonienie do firmy aby tam wykonali przekierowania. Pytanie: jakich danych bym potrzebował do wykonania przekierowania i na czym dokładnie takie przekierowanie polega? Pytanie nr 2: czy wtedy serwer byłby dostępny z ogólnej sieci światowej? Ogólnie nie znam się na sieciach, dlatego proszę o tak drobnostkowe porady, jeśli potrzeba jakiś danych proszę pisać. Ew. jeśli zna ktoś jakiś dobry poradnik/kurs o sieciach też byłbym wdzięczny.

Nie wiem na jakiej zasadzie szkoła korzysta z usług dostawcy łącza, ale Netia przydziela publiczne IP, które niestety jest zmienne, może o to chodziło nauczycielowi. Z racji tego, że IP jest zmienne, powstaje takie problem, że serwer co jakiś czas miałby inne IP. Samo przekierowanie trzeba by było wykonać na routerze. Jaki macie router w serwerowni/pracowni? Jest to dedykowany sprzęt, czy jakiś PC?

Pozdrawiam!

Belfer mówił że właśnie nie mamy routera, nie wiem dokładnie na jakiej zasadzie to działa. Serwer dedykowany, ale juz ma swoje lata, Intel Core 2 Duo i 1 Gb ramu.

Może nie macie routera sprzętowego, tj. dedykowanego sprzętu tylko może jakiś PC/serwer robi za router, musiałbyś się dowiedzieć jak dokładnie doprowadzone jest łącze od Netii, czy jest jakiś modem i do czego jest podłączony.

Pozdrawiam!

Ogólnie są postawione dwie szafy w serwerowni które rozdzielają sieć na całą szkołę. Mógłbym porobić zdjęcia itp. może to by wystarczyło

Jaki router od Neti i tak musi być, przecież to łącze ADSL-owe (linia telefoniczna), co do konfiguracji samej sieci i adresacji to pewnie jakiś komputer “robi” za router programowy. Poszukaj w szafach jakiegoś Asmax-a bo te urządzenia Netia najczęściej rozdawała. Prawdopodobnie będzie skonfigurowany w Bridge-u.

Szafy nic nie mówią, otwórz zrób zdjęcia. Fajnie by było gdybyś wziął i spisał modele tego sprzętu :slight_smile:

Jest mało prawdopodobne, że żadnego serwera / routera nie masz :slight_smile:

Podejrzewam, że Netia może udostępniać modem, a za router może robić jakiś PC. Ogólnie pojęcie router sprzętowy czy programowy, to pojęcie raczej potoczne, w routerze, tzw. sprzętowym, np. Cisco też działa system operacyjny (Cisco IOS), to też jest komputer, jedynie jest to sprzęt dedykowany do pełnienia wyłącznie roli routera, natomiast PC jest komputerem wielozadaniowym :wink:

Pozdrawiam!

Znalazłem 2 modemy Netii podłączone pod urządzenia “Cisco”, nie jestem do końca pewien co to jest, model 800, na 2 szafie stoją niepodłączone Cisco 2500 i 2600. Czy mogę odłączyć te routery? jak przekierowac na nich porty? Czy muszę to robić na 2 urządzeniach?

Masz możliwość podłączenia się do konsoli tego routera lub przez telnet? Skoro tamte routery są odłączone, to może służą do nauki w pracowni komputerowej.

Pozdrawiam!

Tak routery są podłączone i mam do nich dostęp obecnie. Routery sa wykorzystywane przez sieć, tylko nie wiem jak przekierować teraz porty…

Cześć,

Mam nadzieje ze masz pojecie co chcesz zrobić. Jak będziesz próbował coś grzebać przy nich to w najlepszym razie skończy się tym ze odetniesz szkołę od internetu a w najgorszym ze odwiedzi Cie policja. Takie sprawy rozpatrywane są jako włamania, a ze szkoła to instytucja państwowa nikt nie będzie się patyczkował.

A dlaczego nie skontaktujesz się z administratorem sieci w szkole? Zdobądź numer administratora czy firmy która się zajmuje administracja szkolnego internetu, wyjaśnij co chcesz zrobić na pewno będą w stanie Ci pomóc. Mogę się założyć ze ten router jest administrowany przez internet korzystając z SSH, wiec wystarczy im chwila i sprawę będziesz miał załatwioną.

Co masz na myśli? Dostęp fizyczny? Połączyłeś się z routerem przez con port, LAN, internet? Posiadasz hasło dostępu do tego routera i inne potrzebne do konfiguracji?

Pozdrawiam,

Tryfan

Administrator sieci wie o tym i patrzy na to co robimy, bardziej traktuje to jako praca samodzielna, woli pomagać uczniom niż dawać gotowe rozwiązania. Do routerów mam dostęp, posiadam hasło dostępu, tylko nie wiem z jakiego ip przekierować porty aby serwer był widoczny w sieci.

Jak będziesz miał dostęp do routera, skopiuje i pokaż konfigurację routera.

show running-config

show startup-config

Pozdrawiam!

Okazuje się że tak naprawdę za routery robią urządzenia Cisco 800 Series, a nie netiaspot

Wiecie może jak dostać się do konfiguracji ich firewalla? Próbowałem jakoś połączyć się przez HyperTerminal ale nie mam zielonego pojęcia jak obsługiwać ten program

Podpinasz kabel konsolowy (roll-over) do portu konsoli, uruchamiasz HyperTerminal z ustawieniami

wcisasz enter i powinieneś mieć możliwość zalogowania się, powinno wyskoczyć pytanie o hasło dostępu do konsoli, jeśli zostało ustawione. Konfigurację sprawdzisz powyższymi poleceniami (wcześniejszy post).

Pozdrawiam!