siema, ja robilem w corelu, inaczej zmieniasz palete barw na CMYK, gimpa nie znam a w photoshopie musi cos takiego byc… 300dpi(DPI dot per inch, punkty na cal) i zmieniasz na taka rozdzialke. Zapisujesz obrazek jako bitmape, pozniej generujesz sobie pdf-a, na samym koncu robisz plik postscriptowy (drukuj=> zaznaczasz drukuj do pliku, lub jezeli jest opcja postscriptu to wlasnie ja=> klikaj drukuj i wskaz miejsce zapisania pliku, jezeli nie masz opcji postscriptowej zainstaluj drukarke typu “linotronic” ze sterow wina xp, tam powinna byc i postepuj wg. instrukcji) pozdrawiam milego dnia
Żadnych - drukarnia musi dostać klisze, chyba, że jest to druk cyfrowy. Pliki do świecenia klisz muszą trafić do naświetlarni.
Pliki do świecenia klisz --> *.ps, *.prn, *.pdf
Rozdielczość bitmap - zależy - przyjęte minimum to 300 dpi do druku małoformatowego i 150 dpi do druku wielkoformatowego (banery reklamowe etc.) schemat kolorów CMYK (kolory mieszane) lub PANTONE (gotowe farby)
najlepiej specjalnie stworzonego do tego celu.
Mi nie używam około 5-6 - począwszy od projektowania do składu i przygotowaniu plików do do naświetlari
Jest - jest plugin do niego z obsługą schmetatu CMYK - był podawany nawet na forum - poszukaj
Zresztą - skoro masz to tylko zaprojektować i ktoś to dalej ma obrabiać, to wyeksportuj prace do formatu *.tiff o rozdzielczości 300 dpi, zaimportuj do photoshopa lub corela jeśli masz i zmień schemat na CMYK i po sprawie - format *.tiff też się nadaje do druku - jak osoba dostanie tifa i będzie do przygotowywać do druku, to nie ma problemu :).
Następny problem - projekt do spadu (np. ulotka, plakat) czy bez spadów (np. reklama do albumu czy informatora, która w całości mieści się na obszarze zadruku) ?? Jeśli do spadu, to musisz pododawać w projekcie minimum po 6 mm na każdy margines na spady.
Jeśli to ma być np. plakat czy lotka - dodajesz spady i nanosisz pasery wyznaczające linie cięcia dla gilotyny.
I tak dalej, i tak dalej
Niestety jest to dość skomplikowany proces i jeżeli chcesz tym się bawić i zarabiać pieniądze to stary do lektury i najlepiej poprosić kogoś o pomoc.
Napisz konkretnie co to ma być i do czego - jeśli możesz podeślij screena projektu - zobaczymy co dalej
mam problem i nie wiem, czy tak naprawdę ja, czy drukarnia…
Zrobiłąm gazetę w dwóch kolorach - panton 478 i czarny. Skręciłąm pdf’a z zaznaczoną opcją, żeby nie zmieniał kolorów na RGB, ani na żadne inne, tylko zostawił takie, jakie są. Z pdf’a zrobiłam ps, a drukarnia mówi, że na pierwszej stronie logo jest w CMYK’u… już kilka razy zdarzyło im się mówić, że cos jest w CMYK’u, a nie było.
Ale nie mówię, że problem na pewno nie leży po mojej stronie. Może rzeczywiście podczas robienia pdf’u lub ps cos źle zaznaczam?
Jeżeli wypuszczasz pdf (czy inny format) z tym kolorem, to nie ma bata - naświetlarnia zinterpretuje go (rip) jako CMYK. No bo jak inaczej ?? Każdy kolor jest “rozbierany” na 4 składowe (w końcu każdy panton ma zamiennika w CMYK).
Jeżeli wypuszczasz pliki w pantonie --> to wypuszczaj w czarnym --> w końcu informacja o kolorze w pantonie JEST WAżNA DLA DRUKARZA. Klisza musi być w jednym kolorze (może być Czarny (K), Może być w Magencie (M) etc.)