Pulpit zawiesza się podczas startu Windowsa(rundll.exe)

Witam, miałem pewną awarie i zostałem zmuszony do formata, miałem pewne komplikacje ale po wszystkim wydawało się wszystko ok.Niestety po paru kolejnych odpaleniach komputera pojawił się problem, podczas zamykania systemu wyświetla się komunikat że plik rundll.exe zostanie zamknięty niestety to się nie udaje, kiedy wymuszę zamkniecie procesu po ponownym uruchomieniu wszystko przebiega normalnie aż do momentu pojawiania się pulpitu wtedy nie pojawia się nic oprócz tapety.Czasami problem ten da się ominąć,poprzez wywołanie menadżera zadań i zamkniecie tego procesu czasami to pomaga a czasami trzeba restartować komputer.Zazwyczaj staram się samemu naprawiać usterki ale w tym przypadku jest to proces systemowy więc się obawiam to ruszać.Proszę o pomoc

Za ikony na pulpicie i okna w systemie Windows odpowiada proces explorer.exe. Ten proces jest często mylony z przeglądarką Internet Explorer (proces iexplorer.exe). Sprawdź listę w menadżerze zadań, czy istnieje ten proces. Jeśli nie istnieje, uruchom go. Jeśli istnieje a nie otrzymuje dodatkowych wartości (chodzi o zajmowaną pamięć wirtualną), to zatrzymaj i uruchom go ponownie.

rundll.exe to program odpowiadający za uruchamianie funkcji systemowych dla plików 16-bitowych. Jak sama nazwa mówi, uruchamia specjalnie zaprojektowane dla tego programu pliki dll.

rundll32.exe odpowiada za pliki 32-bitowe, czyli w obecnym standardzie.

Zakładam, że twój system operacyjny to nie Windows 2.0. Program “rundll.exe” przestał być stosowany w Windows 4.0, ten plik można więc w kolejnym kroku opisanym poniżej skasować bez wachania.

Według mnie (może mylę się) reinstalacja systemu może nie usunąć wirusów, które zasiedlają się w krytycznych miejscach np. bezpośrednio w danych systemowych woluminium C:.

Uruchom w systemie opcję wyszukiwania plików, ustaw parametr na wszystkie dyski lokalne, a nazwę szukanego pliku na rundll32.exe . Dodatkowo ustaw wszystkie dostępne dodatkowe parametry wyszukiwania np. przeszukaj pliki systemowe. Jeśli wykryjesz więcej niż jeden plik, usuń lokalizacje inne niż te podane poniżej :

C:\Windows\System32 (przy założeniu, że dysk C jest dyskiem systemowym) lub C:\Windows\SysWow64 (jeżeli mamy system 64-bitowy)

To są foldery, gdzie domyślnie znajduje się plik.

Po tym kroku zalecam zresetować system. Prawdopodobnie pod proces zaszył się jeden z wirusów:

  • W32.Miroot.Worm
  • Backdoor.Lastdoor
  • Trojan.StartPage

Jeśli znaleziono parę plików w tym samym folderze, to trzeba sprawdzić pliki dll, które obsługuje. Jeśli programowałeś pliki bat, to wpisz komendy:

tasklist /m /fi "IMAGENAME eq rundll32.exe" >C:\rundll32.txt

Wszystko bez entera. Uruchomi konsolę, wypisze listę bibliotek i zapisze spis w lokalizacji “C:\rundll32.txt”. Zdrowe biblioteki to: (dostarczę później, bo odpowiedzi piszę mobilnie).

Jeśli przynajmniej jeden do nich nie pasuje(posiadam Windows XP i 8), to oznacza, że to wirus.

Krok o wydaniu polecenia  o wypisaniu bibliotek należy uruchomić przy starcie pulpitu. A później w trakcie trwania systemu (plik musi być pod inną nazwą).

Jeśli nie programowałeś takich plików, polecam stronę o systemie DOS(na razie namierzyłem nie działającą komendę CHOICE, ale łatwo to ominąć): PLDOS .Artykuł “Pliki wsadowe” pomoże zapoznać się z podstawami, jak i dalszymi sposobami. Na razie może wystarczyć tylko dział “Budowa pliku wsadowego” i “Polecenie ECHO”. Warto ukryć komendy, żeby nie śmieciło konsoli cmd.exe.

Jeśli nie uruchamia się pulpit po zastosowaniu tych zmian, sprawdź proces, czy jest uruchomiony. Jeśli nic nie działa(żadna porada) to nie wiem nic.

Drobna uwaga: jeśli źle coś napisałem i musisz reinstalować system to sory.

Źródło: Wikipedia PL

Część 2.

Możliwe są u ciebie także ciasteczka wirusowe. Wtedy należy najpierw przeskanować cały system operacyjny. Następnie zrób plik bat, który będzie zawierał komendę chkdsk. Więcej informacji na stronie PLDOS.

Jeśli znaleziono błąd, zaakceptuj go i uruchom ponownie komputer.

Jeśli dalej występuje to zjawisko, usuń wszystkie ciasteczka, uruchom chkdsk i zresetuj komputer. 

Te wszystkie kroki powinne pomóc.