Resety, zwiechy i inne cuda na płycie ASUS P5ND2 dla C2D


(ra-v) #1

Płyta: P5ND2 SE

CPU: Intel® Core2 CPU 6300 @ 1.86GHz

Problem jak w temacie, dzieje się to rzadko, czasem raz na miesiąc czasem raz na tydzień i tak już od dłuższego czasu. Z najdziwniejszych rzeczy wymienić należy to że:

  • wystarczy poprzekładać RAM, lub pozamieniać nie tak jak trzeba (pytanie jak trzeba?), aby płyta zaczęła piszczeć ewentualnie aby uzyskać komunikaty błędów w Memteście

  • dopiero czwarty DVD zaczął działać normalnie, na poprzednie sprawne albo nie był widziane w BIOS, albo płyta piszczała że coś nie tak z dyskami, albo system wieszał się na starcie

  • ostatnio po włączeniu telefonu pod USB po to aby naładować system się zrestartował, a sam restart stanął na logo ASUS

  • czasem bez powodu się resetuje (np. kliknę w okno)

Przepuściłem dziś Memtest (wcześniej już 2 krotnie był puszczany, z czego raz na każdej kości osobno), puściłem HD Tune, puszczam teraz Prime 95 (leci już ponad godzinę) - nic nie wykazało problemów.

Znacie jakiś test jeszcze, którym można coś przetestować czy po prostu uznać że płyta jest do recyklingu?


(hirem) #2

Z tych wszystkich Twoich testów nie pisaleś czy sprawdzałeś zasilacz jego napięcia najlepiej miernikiem. Kości masz jakie kupowane jako para oryginalnie czy dokupiona druga kość to nic że pisze to samo. Kości dobrze sprawdzić każda oddzielnie. I czy używane kości są na stronie Asusa jako kontabilne do tej plyty. Można spróbować używać jakiś czas na jednej kości o ile nie będzie za mało do twoich potrzeb. Nie można wykluczyć że płyta jest wadliwa ale pozostałe komponenty też są ważne. Sprawdzałeś czy płyta czasem nie ma kondensatorów wypuchlych . Dysk piszesz zapuściłeś HD Tune zapewe ErrorScan możesz podać screna z zakładki Health. Czy robiłeś jakieś ustawienia w bios a nawet jesli nie to czy zrobileś tak na próbę jego ustawienia domyślne.


(ra-v) #3

Nie było sprawdzane, sprawdzić mogę za ok tydzień. Mam tylko to co niżej z programu CPU-Z.

Hardware monitor	ITE IT87

    	Voltage 0	1.25 Volts [0x4E] (CPU VCORE)

    	Voltage 1	3.31 Volts [0xCF] (VIN1)

    	Voltage 3	5.00 Volts [0xBA] (+5V)

    	Voltage 4	12.29 Volts [0xC0] (+12V)

    	Voltage 5	-8.70 Volts [0x88] (-12V)

    	Voltage 6	-9.15 Volts [0x8F] (-5V)

    	Voltage 7	5.08 Volts [0xBD] (+5V VCCH)

    	Voltage 8	3.04 Volts [0xBE] (VBAT)

    	Temperature 0	34°C (93°F) [0x22] (TMPIN0)

    	Temperature 1	40°C (103°F) [0x28] (TMPIN1)

    	Temperature 2	36°C (96°F) [0x24] (TMPIN2)

    	Fan 0	2039 RPM [0x14B] (FANIN0)

    	Fan 1	1490 RPM [0x1C5] (FANIN1)

    	Fan PWM 0	0 pc [0x0] (FANPWM0)

    	Fan PWM 1	0 pc [0x0] (FANPWM1)

    	Fan PWM 2	0 pc [0x0] (FANPWM2)


Hardware monitor	ACPI

    	Temperature 0	40°C (103°F) [0xC3C] (THRM)

To ze starego raportu, #1 już jest inny, jest jakiś Kingston 1 GB. Ale i tak to nie robi różnicy i tak działa tak samo. Dwie pozostałe o ile dobrze pamiętam pochodzą ze przedniego Della. Nie mam pojęcia czy są zgodne, ale skoro działa to raczej jest.

DIMM #	1

    	SMBus address	0x50

    	Memory type	DDR2

    	Module format	Regular UDIMM

    	Manufacturer (ID)	Nanya Technology (7F7F7F0B00000000)

    	Size	512 MBytes

    	Max bandwidth	PC2-3200 (200 MHz)

    	Part number	NT512T64U88A0BY-5A

    	Serial number	42672231

    	Manufacturing date	Week 30/Year 05

    	Number of banks	1

    	Data width	64 bits

    	Correction	None

    	Nominal Voltage	1.80 Volts

    	EPP	no

    	XMP	no

JEDEC timings table	CL-tRCD-tRP-tRAS-tRC @ frequency

    	JEDEC #1	3.0-3-3-9-12 @ 200 MHz

    	JEDEC #2	4.0-3-3-9-12 @ 200 MHz

    	JEDEC #3	5.0-3-3-9-12 @ 200 MHz


DIMM #	2

    	SMBus address	0x51

    	Memory type	DDR2

    	Module format	Regular UDIMM

    	Manufacturer (ID) (0000000000000000)

    	Size	1024 MBytes

    	Max bandwidth	PC2-6400 (400 MHz)

    	Part number	GR800D264L6/1G

    	Number of banks	1

    	Data width	64 bits

    	Correction	None

    	Nominal Voltage	1.80 Volts

    	EPP	no

    	XMP	no

JEDEC timings table	CL-tRCD-tRP-tRAS-tRC @ frequency

    	JEDEC #1	4.0-4-4-12-16 @ 266 MHz

    	JEDEC #2	5.0-5-5-15-20 @ 333 MHz

    	JEDEC #3	6.0-6-6-18-24 @ 400 MHz


DIMM #	3

    	SMBus address	0x53

    	Memory type	DDR2

    	Module format	Regular UDIMM

    	Manufacturer (ID)	Ramaxel Technology (7F7F7F7F43000000)

    	Size	1024 MBytes

    	Max bandwidth	PC2-6400 (400 MHz)

    	Part number	RML1520EC48D7W-800

    	Number of banks	1

    	Data width	64 bits

    	Correction	None

    	Nominal Voltage	1.80 Volts

    	EPP	no

    	XMP	no

JEDEC timings table	CL-tRCD-tRP-tRAS-tRC @ frequency

    	JEDEC #1	4.0-4-4-12-16 @ 266 MHz

    	JEDEC #2	5.0-5-5-15-20 @ 333 MHz

    	JEDEC #3	6.0-6-6-18-24 @ 400 MHz

Musi mieć 3 GB, nie mogę siedzieć tydzień czy miesiąc nawet na 2 kościach;-)

Nie ma.

HDTune_Health_WDC_WD3200AAKS-00L9A.png.inline.html

Były już resetowane przy okazji tych cyrków z DVD.


(hirem) #4

Dysk masz dobry więc pozostaje czekać na wyniki pomiarów napięć zasilacza ale jak masz z czarnej listy to nawet zmierzone napięcia w normie nie mogą wykluczać go jako sprawcę różnych anomalii działania komputera. Może mieć chwilowe spadki napięć ponad normę gdzie nie da się wyłapać mierząc tylko do pokazania jak jest w danej chwili.


(ra-v) #5

Wątpię, to firmowy komp, tam się nikt nie bawi w tanie zasilacze, co najwyżej słabsze ale markowe (komputer typowo biurowy).

A jest jakiś logger napięć, który mierzy je w miarę często i zapisuje do pliku CSV czy TXT?


(hirem) #6

No tak niby firmowy komp że części mają być markowe a jednak są anomalie nawet bez jakiegoś większego obciążenia wynika z Twojego opisu. Więc coś go boli od czasu do czasu. Oddawanie do serwisu żeby sprawdzili sprzęt się chyba nie opłaca ekonomicznie. To by trzeba było mieć znajomego żeby za friko sprawdził. Nie wiem czy by coś dało o ile nie pogorszyło nie mając pewności sprawności czysto sprzętowej wgranie nowszego biosu płyty głównej. Przy mojej poprzedniej płycie własnie wgrywając nowszy bios wyskakiwały komunikaty i ujawniły się wady tamtej płyty mając z nią problemy różnorakie też firmy Asus. Pomimo że był w serwisie i nie do końca wierzę żeby nie wykryli. Widocznie z jakiś względów nie chcieli wymieniać bo był na gwarancji.